Smartphone

Vet inte om jag skulle beskriva mig själv som fantast. Ville nyansera tråden eftersom det var flera sidor som talade om Androids förträfflighet. Android-förespråkare är ju förövrigt otroligt högljudda. Man kan knappt skriva något om fördelar med ens äpple utan att bli påhoppad av en hel skock och anklagad för att vara hjärndöd fanatiker eller liknande. Helt otroligt.

Jag nämnde alltså några orsaker till varför jag valde en iPhone och skrev också om att det absolut viktigaste är att prova ordentligt i butik. Andra får gärna köpa vad de vill. Jag förstår inte vad det är som framkallar vansinnet i folk så fort de ser något om ett äpple. När jag ser någon skriva något positiv om Android så kastar jag mig inte över tangentbordet och ska hävda att "Android är dåligt därför bla bla bla" som många Android-fans tycks göra (faktiskt är det i nio av tio fall Android-ägare som är oerhört aggresiva på nätet). Bättre då att fokusera på det positiva.

Är alldeles för tekniskt bakom flötet för att våga säga bu eller bä om ios vs Android, men jag har iPhone och frun Samsung Galaxy S III, och bägge två är riktigt nöjda med våra mobiler.

Det som dock verkligen fick mig att lyfta på hatten för iPhone är den oväntade hållbarheten i mitt fall. Jag har köpt ett hårdplastskydd som täcker "rygg" och kanter, och har sen bara ett klassiskt sticky repskydd.

Under mina klättringar (thats why i'm here) har jag A) tappat mobilen i betonggolv från ca 3,5 meter, och dessutom B) 10-12 meter från klippa ned i stenröse. Mobilen är med undantag för lite lackskador (mycket marginella), helt oskadd.

Finns säkerligen Androidmobiler som är byggda för att tåla mycket, men en iPhone med extra skal håller i mina ögon för det som krävs. Vanlig svensk kyla har jag aldrig upplevt som ett problem, är dock sällan ute längre än ett par timmar i stöten vintertid.

Håller med tidigare. Många går och tror en massa saker pga att iPhone sågas till höger och vänster på nätet. Det vanliga är att folk har någon dålig erfarenhet av iTunes, gärna 8 år gammal och pga att de försökt bråka i filsystemet, eller så tror de att man går och känner sig låst och bakbunden hela dagarna. iPhone och minusgrader har jag inte haft problem med då jag oavsett telefon eller kompaktkamera alltid har dem varmt i innerfickan.

Jag använder både iPhone och En Sony Experia Android och jag trivs klart bättre med iPhonen, men det kan ju såklart vara en rent personlig sak och modellberoende map Androidluren. Dock trivs jag inte alls med iTunes.

Nåja, jag ville egentligen bara delge er den oerhört imponerande lösning jag fick del av häromdagen då jag skulle gå över från min gamla iPhone 3GS till min nya femma, och var lite orolig över hur det skulle gå att föra över rubbet från den gamla till den nya.

Gjorde en säkerhetskopia av den gamla telefonen till iCloud.
Startade den nya och gjorde de inställningar som krävdes.
Återläste säkerhetskopian till den nya telefonen, vilket inte tog lång stund.

Sen var jag igång! Svårare än så var det inte. Allt på plats i den nya. Kontakter, appar, gamla SMS, ja rubbet helt enkelt sånär som på musiken, som jag måste lägga in på nytt. Jo jag var tvungen att skriva in en del lösenord för nån app också.

Fantastiskt smidigt. Bra jobbat Apple! Skulle det ha funkat lika enkelt med Android?

Visst är iPhone bra hårdvara. Problemet för mig är priset (de är inte prisvärda) och operativsystemet (alldeles för inlåst).

Sen är ju problemet också att det bara finns en handfull modeller, och alla utom en modell är "gamla generationer".

I familjen har vi fyra Android-telefoner av olika prisklass och storlek, efter vars och ens behov och önskemål. För dessa fyra har vi nog totalt betalat mindre än för en iPhone...

När jag väljer mobil tittar jag mer på funktionerna och vad jag får för pengarna än varumärket. Det finns flera funktioner förutom själva telefonen (finns ju inte alltid täckning ute i vildmarken) som kan vara användbara, ex kamera, GPS och radio. Den senare för underhållning men även att lyssna in ex väderrapporten när man är ute längre tid och en självklarhet i en modern smartphone. I detta sammanhang är det märkligt att iPhone ännu inte inkluderat radio som funktion, vilket känns som om teknikinnehållet är ganska beige trots ett premiumpris.

Jag är sedan drygt fem år en ganska stor avståndstagare till Apple. Dels för att jag tyckte att derasa första telefon inte var så speciell, ganska kass faktiskt. Och jag har även svårt för företag och personer som är så stora skitstövlar som Apple och Steve Jobs (vila i frid). Men det innebär inte att jag tycker att de gör skit nu. Pillade lite på senaste luren och den är riktigt trevlig. Den andas kvalitet och är enormt välgjord. Videoinspelningen är i toppklass och skärmen går inte att klaga på. Men de är långt i från ensamma längre. De har inte bästa skärmen, de har inte bästa videoinspelning och allt snack om användbarhet ger jag inte heller mycket för, där handlar det i mina ögon mer om vana än någonting annat.

Men som sagt, de gör bra prylar... Annars skulle de inte sälja så mycket som de gör, alla som köper är inte fan-boys :)

Sen var jag igång! Svårare än så var det inte. Allt på plats i den nya. Kontakter, appar, gamla SMS, ja rubbet helt enkelt sånär som på musiken, som jag måste lägga in på nytt. Jo jag var tvungen att skriva in en del lösenord för nån app också.

Fantastiskt smidigt. Bra jobbat Apple! Skulle det ha funkat lika enkelt med Android?

Jepp, mer eller mindre :)
Och det är inte mycket svårare att gå från en ajfån till en Sony Xperia heller numera ;)
__
Fredrik

De är oerhört bra på marknadsföring.

Sen uppfinner de ju en massa innovativa saker. De har ju t.ex. patent på att ha glastrappor i sina butiker. En sån grej skulle ju aldrig Samsung ha kommit på.

De är oerhört bra på marknadsföring.

Sen uppfinner de ju en massa innovativa saker. De har ju t.ex. patent på att ha glastrappor i sina butiker. En sån grej skulle ju aldrig Samsung ha kommit på.
Så alla dom andra är dåliga på marknadsföring tycker du?
Jag kör Iphone privat och Samsung på jobbet. Min åsikt är att dom inte går att jämföra på samma dag ens.
Iphone är plug and play, startklar och allt som laddas ned är kollat och det funkar. Icloud gör byte av telefon otroligt smidigt.
Min Samsung, och för den delen fruns Sony Experia something.... hänger sig, klarar inte av vissa appar, kass respons från skärmen med mera.

Jag anser dessutom inte det vara en nackdel att vara "låst" eftersom det också ger användaren en trygghet i att grejerna funkar. Jag kan och vill inte sätta mig in i hur mitt operativsystem funkar. Nån annan har utbildning och intresse för det, inte jag, jag ska använda grejerna.

Mina fem öre

//Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg