Det finns en hel uppsjö av mobiler och appar.
Men jag antar efter som du hänger här på forumet å frågar, så är du ute i naturen en del. hehe.
Det verkar vara din första smartphone oxå.
Kort och gott, det finns "två" jättar i denna värld när det gäller Operativ systemet, Android (google) eller iOS (Apple). Båda med för och nackdelar.
Android är en öppen plattform, du kan göra allt och inget i den. Vilket ger rum för skapa egna appar, fixa och trixa själv. Detta leder i sin tur till att de är svårt för personer som inte är tekniskt kunnande att komma igång, då med appar och inställningar.
Här finns mobiler som Samsung Galaxy S1,S2,S3, Note mfl. Motorola, HTC och Sony Ericosson.
Sen har du iOS, apples motsvarighet, körs av enbart iPhone telefoner. iOS Är en stängdplattform vilket gör att personer som vill mixtra och leka och fixa är väldigt låsta, detta är en fördel för ex. Äldre/yngre personer med liten teknisk erfarenhet.
Detta är det viktigaste, jag säger inget iPhone eller Apple, för jag är helt emot deras produkter och sett som företag, men de är en annan fråga.
Men du bör välja en telefon som tål stryck och vatten/hårt väder.
http://www.swedroid.se/en-galaxy-s3-och-en-iphone-slapas-efter-en-bil-i-ny-virusvideo/
Film som visar slag tåligheten hos de just nu ledande flaggskeppen ifrån Android (Samsung Glaxay S3) och iOS (iPhone 4S).
Men, tänka på att ingen av dessa är en "active" telefon, en telefon som är byggd för hårt väder och behandling.
Jag skulle då rekomendera dig att titta på samsung xcover, killarna på jobbet har det (bygg firma), skärmen är inte alls så vass som de andra, men telefonen kan bada, kastas runt som fan å den håller.
Sen har du även sony xperia go, ingen erfarenhet av, men dess föregånnare Xperia Active var en bra telefon. Xperia Go är sonys egna, som dem skapade efter att Sony Ericsson blev Sony.
Dessa två enehet kör av Android.
Men jag vet folk som använder sin iPhone i det vilda med skal eller samsung/HTC/Motorola/sony värsting telefoner. Men de är tråkigt om en telefon för uppemot 6000 kr går sönder i naturen.
Det som är plus för de två jag nämnt Xcover och Xperia Go är att de båda kostar under 3000 kr, Go kostar ca 2500 kr (nyare) xCover runt ca 2000 kr (äldre).