Smartphone

Jag har en Slamsug Xcover, och är nöjd med den. Framförallt av två anledningar: Sony Experia är för liten i skärmen o jag har ,efter att använt Ipod i flera generationer, blivit allvarligt negativt inställd till allt som börjar på: I...........
Eh, Samsungs Xcover har ju en skärm på 3,65 tum, Sony Xperia Go ligger på 3,5. Är du verkligen så känslig på storleken, eller blandar du ihop den med Active som är 3 tum? :)

ja glömde skriva att ja nog inte tar med den på vandring...möjligen dagstur...har en gammal nokia me telia i reserv som funkar överallt:)

De blev iaf en samsung galaxy s3 med terminatorskal som ska tåla en del stötar :)

tackar för alla tips!
Ok, hoppas att du blir nöjd med din telefon!

Jag har en iPhone 4s med lifeproof och lifejacket. Otroligt stöttålig, vattentät, flyter (bra i kajak). Sedan i kombination med solcellsladdare med inbyggt batteri så klarar man sig bra utomhus. Fyller alla mina telefonbehov.

Galaxy S3 eller HTC One X

Jag valde HTC One X för den är trevligare att använda och kameran är bättre. Tycker jag.

Jag valde en Xperia Sola för jag ville inte lägga för mycket pengar och ville ha en telefon som går bra att ha i fickan. Visst, den har lite sämre prestanda än t.ex. S3, men priset är lägre och den är mindre och smidigare.

Jag funderade på nån "allvädersmobil" men tyckte att de hade inte riktigt det jag ville ha när det gäller skärmstorlek och prestanda. (Jag ville dessutom ha en telefon med stöd för externt minneskort, väldigt många har idag enbart inbyggt minne.)

Beställde nyligen Xperia Go med Halebop Rubbet 250:-/mån 24 månader och betalar dryga 600:- för telefonen. Billigt abonnemang beroende på hur mkt man ringer såklart, för min del blir det en besparing på 100-150:-/mån dock =).

Halebop Rubbet
Abonnemanget med allt du behöver: hur långa samtal du vill, en massa SMS/MMS och surf

4 000 SMS/MMS till hela världen
200 samtal
4 GB surf

1. Joho. Det är lika bra som det låter: Du får ringa hur länge du vill, till vem du vill inom Sverige. Efter dina inkluderade samtal kostar det 0,99 kr i öppningsavgift och 59 öre/minut.
2. Efter ingående mängd kostar det 49 öre/SMS och 79 öre/MMS.
3. Efter ingående volym begränsas hastigheten till 32 kbit/s. IP-telefoni och fildelning ingår inte.

iPhone

Precis som i generationsgamla frågor kring vilken kamera man skall köpa så gäller det att prova själv och lägga väldigt lite vikt vid specifikationer. Dessa specifikationer betyder sällan något i verkliga livet. Vad som räknas är: hur ser skärmen ut? Har den färgstick? Hur är kontrasten? Hur känns den att använda? Hur lång är tiden till exponering vid avtryck? Batteritid? Hur känns det att ringa? Spara en kontakt? Lyssna på en låt? Ladda telefonen? Fodral? Hur känns den i handen? Hur känns menyer, knappar och scrollning. Uppdateras telefonen och finns det stöd för den minst två år framåt? Lägg väldigt lite vikt vid internet och väldigt stor vikt vid din provupplevelse i butiken.

Om man ändå bryr sig om spec så är nedan några skäl till varför jag tycker att Apple fortfarande gör den bästa produkten.
Bryr man sig om kameran så finns det inget som slår iPhone 4S i mitt subjektiva tycke. Femman är bättre i svagt ljus men tyvärr något mer mättade färger. Förmodligen ett resultat av skrikmättnaden som tycks vara default i många nyare lurar (och skärmar). Någon gjorde jäkligt rätt när dom ritade bildprocessorn i 4S. Har t om ställt ut en helt oretusherad bild i passe-par-tout och valnötsram gjord med telefonen. :)

Vidare har iPhone betydligt större tillgång till musik och film. Jag gillar inte prenumerationstjänster utan äger gärna mina favoritskivor och det finns inget som är i närheten av iTunes store när det gäller utbud.

Dessutom är Android-systemet i mitt tycke fortfarande inte lika bra som iOS i enkelt handhavande. Apple har alltid legat i framkant när det gäller K.I.S.S. och så är fortfarande fallet.

När det gäller tålighet och till friluftslivet har jag en Samsung "dumtelefon" med oändlig batteritid och gummiskal som jag använder på turer längre än två dagar. Vill man ändå ha sin smartphone så finns det många typer av fodral. Annars har iPhone 5 fått lysande betyg i tester när det gäller tålighet och har dessutom safirglas som skyddar kameralinsen.

Lägg väldigt lite vikt vid internet och väldigt stor vikt vid din provupplevelse i butiken.

Varför det, när 90% av det jag gör med telefonen handlar om Internet?

Jag använder telefonens kamera kanske 5 gånger i månaden, den är inte showstopper för mig.

Jag gillar inte prenumerationstjänster utan äger gärna mina favoritskivor och det finns inget som är i närheten av iTunes store när det gäller utbud.

Jag vill minnas att jag läste om att man enligt iTunes villkor faktiskt inte äger den musk man betalat för... man får "låna" den från iTunes. Var det inte nån kändis som protesterade mot det, eftersom barnen inte skulle kunna ärva den musik han köpt på iTunes?

1.Varför det, när 90% av det jag gör med telefonen handlar om Internet?

2.Jag använder telefonens kamera kanske 5 gånger i månaden, den är inte showstopper för mig.

3. Jag vill minnas att jag läste om att man enligt iTunes villkor faktiskt inte äger den musk man betalat för... man får "låna" den från iTunes. Var det inte nån kändis som protesterade mot det, eftersom barnen inte skulle kunna ärva den musik han köpt på iTunes?

Hej!
1. Det jag menar är att man inte skall lägga så stor vikt vid det man läser på internet eller vid bilder och presentationer utan snarare vid sin upplevelse när man själv provar mackapären utförligt inför köp i butik. Samma gäller för övrigt de flesta andra prylar t ex kameror. Många slarvar med det och läser istället tusen artiklar och tittar på tusen bilder men det är aldrig en ersättning för att själv ordentligt prova.
2. Precis, alla har olika behov och det är därför viktigt att själv prova hur prylen känns. Men det är ändå många som ersätter sin digitalkamera med sin smartphone nuförtiden så kamerans funktion brukar vara viktig vid beslut.
3. Låter ju väldigt märkligt. Vad jag förstått äger jag mina skivor. Musiken jag köpt är min resten av mitt liv. T o m så bra tjänst att om prylarna brinner upp kommer man få ladda ner skivorna hur många gånger som helst när man väl har köpt dom. Och så slipper man flytta och hålla reda på travar med cd-skivor som slits ut och går sönder.
Jag antar att problemet skulle kunna ligga där - att den oändliga nedladdningsrätten måste brytas någon gång (förmodligen enligt skivbolagen eftersom dom i nio fall av tio bromsar utvecklingen när det gäller sånt här). Kändisen kunde ju tills dess bränna ut sin musik på skivor så kan barnen ärva dom (fysiska objekt). Undrar om han/hon också protesterar mot sina skivors utslitning?

3. Låter ju väldigt märkligt. Vad jag förstått äger jag mina skivor. Musiken jag köpt är min resten av mitt liv. T o m så bra tjänst att om prylarna brinner upp kommer man få ladda ner skivorna hur många gånger som helst när man väl har köpt dom.

DU får ladda ner ja. Så länge du har kvar ditt iTunes-konto. Men när du dör får dina efterlevande inte ärva, utan då återgår musiken till iTunes. Enligt iTunes villkor får du antagligen inte bränna ut musiken till CD heller.

Och byter du iTunes-konto så kommer mobilen att radera all musik som är köpt med det gamla iTunes-kontot (det gör den i alla fall med appar).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg