Raskesven; sa:Det där är ju helt fel.Tarra; sa:.....
Problemet med lagen och rovdjursjakten som jag ser det är att du blir dömd för grovt jaktbrott när du skjuter ett rovdjur i full färd med att slita tarmarna ur dina tamdjur inne på den inhägnade gården...
Jag har svårt att förstå tanken med detta om planen är att få rovdjuren accepterade.
Från http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2004/mars/p040318.htm :
"Jaktförordningens 28 § reglerar enskildas rätt till skyddsjakt utan föregående beslut av myndighet. Dagens regler innebär att ägaren eller vårdaren får fälla ett rovdjur, men först om det skadat eller dödat tamdjur och man kan befara ytterligare angrepp."
Det är alltså fullt tillåtet att "skjuta ett rovdjur i full färd med att slita tarmarna ur dina tamdjur inne på den inhägnade gården".
Regelverket är dessutom på väg att ändras så en djurägare inte ska tvingas att avvakta och se på när tamdjuret skadas, och först därefter få försöka avbryta rovdjurets angrepp.
Raskesven
OM det är fullt tillåtet att skjuta rovdjur om dessa atackerar tamdjur; Hur kommer det sig då att vi har en rad uppmärksammade fall där djurägare dömts till hårda straff för att ha skjutit rovdjur inne i hagen bland djuren?
Den föreslagna ändringen gäller endast i inhägnad. Det vill säga att om du är ute och går med hunden, eller har renar som betar fritt så får du fortfarande vackert stå och titta på när rovdjuret sliter tarmarna ur första djuret... Och då hoppas att det är dina djur, och att det inte hinner gå för många minuter mellan angreppen (se gräsömålet).
Jag tycker att det stinker om hela rovdjurspolitiken. Inte minst kolonialtänkandet att "jag ska ha varg till varje pris, och jag ska ha dem hos er, och ni ska stå för konsekvenserna..."
[Ändrat av Tarra 2005-12-01 kl 14:13]