Slipmedel till strigel?

"6. Jag har kollat otaliga videos som behandlar "stropping". Ytterst få har varit av den karaktären att det har haft något informativt/intressant att förmedla. "

Det jag tänkte att dom kan förmedla är ju att i dom jag har sett så används inga slipmedel...

Och vi pratar ju inte om att slipa en kniv (rak eller vanlig) utan det är ju att polera , efter att man har slipat den med successivt finare verktyg för att uppnå en hög skärpa.

Som sagt, min erfarenhet är att om jag vill så finns det alla möjligheter att uppnå hög skärpa med bara läder, andra kanske har andra erfarenheter (praktiska eller teoretiska) och det är upp till dom att agera utifrån detta.

Kolla oxå på skillnaden på dessa tre:

http://www.gents.se/dovo-strigelpasta.htm Inget slipmedel
http://www.gents.se/dovo-strigelpasta-rod.htm Lite slipmedel
http://www.gents.se/dovo-sharpening-paste-green Mycket slipmedel

1. Det jag tänkte att dom kan förmedla är ju att i dom jag har sett så används inga slipmedel...

2. Och vi pratar ju inte om att slipa en kniv (rak eller vanlig) utan det är ju att polera , efter att man har slipat den med successivt finare verktyg för att uppnå en hög skärpa.

3. Som sagt, min erfarenhet är att om jag vill så finns det alla möjligheter att uppnå hög skärpa med bara läder, andra kanske har andra erfarenheter (praktiska eller teoretiska) och det är upp till dom att agera utifrån detta.

4. Kolla oxå på skillnaden på dessa tre:
1. Bara för att man inte kan se slipmedel på ett aktivt sätt i inslaget på videon betyder inte att de inte finns där.

Du har ju tidigare länkat till några videos på YouTube. I din andra länk så figurerar en kille som kallar sig "rinkia". Kolla in hans tidigare video. Redan de första sekunderna visar en strigel mättad med grön pasta (den gröna är bland den strävaste): http://www.youtube.com/watch?v=yt6n5a1x1R0&feature=related

2. Jag är fullständigt medveten om vad strigling (eng. stropping) betyder ;).

3. Precis. Jag skall ju inte behöva försöka övertala dig att använda min teknik (trots att det kunde vara intressat att se vad du har att säga om resultatet).

4. OK, vad är det du försöker säga på den här punkten??

~Paul~

PS Som jag nämnde tidigare. Om du är verkligen intresserad så kan jag skicka ett kompendium i ämnet skrivet av Dr Verhoeven.

4. OK, vad är det du försöker säga på den här punkten??

Att i den beskrivning så är den första pastan utan slipmedel:

"Fettet är till för att strigeln ska hållas mjuk och smidig och göra att kniven glider trögare"

och att det sedan går mot mer slipmedel:

"Röd tub innehåller slipmedel och bör användas till mindre vassa rakkniv"

och slutligen så:

"Grön pasta innehåller mycket slipmedel och skall endast användas på en mycket slö kniv."

Min konklusion: En väl underhållen kniv behöver inte storsläggan, om inte så behöver du jobba mer för att komma ikapp...

Det är inte att jag misstror dig eller den rapport du hänvisar till, det är bara att jag aldrig har sett behovet att använda nåt annat än rent läder, och jag tror faktiskt inte att jag kan få det vassare än det är (eller rättare sagt, jag har inget behov av att få det vassare...)

Är det lika vasst som i den sista filmen med "hanging hair" testet, det vete faan (jag har inget hår så jag kan inte testa ;)) , men mogna tomater skär jag utan att lägga på nån kraft , bra nog!

Att i den beskrivning så är den första pastan utan slipmedel:

"Fettet är till för att strigeln ska hållas mjuk och smidig och göra att kniven glider trögare"

och att det sedan går mot mer slipmedel:

"Röd tub innehåller slipmedel och bör användas till mindre vassa rakkniv"

och slutligen så:

"Grön pasta innehåller mycket slipmedel och skall endast användas på en mycket slö kniv."

Min konklusion: En väl underhållen kniv behöver inte storsläggan, om inte så behöver du jobba mer för att komma ikapp...

Det är inte att jag misstror dig eller den rapport du hänvisar till, det är bara att jag aldrig har sett behovet att använda nåt annat än rent läder, och jag tror faktiskt inte att jag kan få det vassare än det är (eller rättare sagt, jag har inget behov av att få det vassare...)

Är det lika vasst som i den sista filmen med "hanging hair" testet, det vete faan (jag har inget hår så jag kan inte testa ;)) , men mogna tomater skär jag utan att lägga på nån kraft , bra nog!
Vi har mer och mer glidit över till att prata om rakknivar. Som jag påpekade redan från början så är tekniken annorlunda i samband med knivar.

Det faktum att det finns olika grovlekar av slippasta är inte konstigare än att det finns olika grader av brynen. Tekniken går självklart ut på att gå från grovt till fint. Den sista helt omättade pastan har två huvuduppgifter, som du skriver. Att hålla lädret mjukt och följsamt, samt att ge den sista touchen åt eggen. Detta betyder dock inte att denna pasta jobbar helt utan abrasiva ämnen. Som jag nämnde tidigare så överförs en del slipmaterial över till denna pasta från tidigare strigling och fungerar som ett mycket fint slipmedel.

Så precis som du säger så är det onödigt att ta till storsläggan med en gång. Det gör inte jag heller. Jag bedömer graden av slöhet i mina blad och med utgång från detta så väljer jag lämpligt slip/bryn/polermedel i varierande grovlekar.

Det är synd att du trots allt inte vill testa denna metod på vanliga knivar. Jag är inte speciellt överraskad att man kan klyva hårstrån med en vass rakkniv. Faktum är att jag sett folk tälja hårstrån på längden med en Busse Combat-kniv i Infi stål. Denna var förstås striglad på diverse pastor av varierande grovlekar av en kille som kallar sig nozh och som har gett ut en del videos på YouTube. Han är dessutom inte ensam om att ha denna grad av skärpa på vanliga knivar ;): http://www.youtube.com/watch?v=BlKsh005Osw

~Paul~

Det är synd att du trots allt inte vill testa denna metod på vanliga knivar.

Hmm, jag skär inte tomater med rakkniv, det vore helgerån!

Nix, striglad IKEA i 440 (misstänker jag) till Japansk damask kockkniv i rostfritt (osäker på stålsort). Även använt på både olika köpeknivar under årens lopp, till numer hemmaslipade enstålsblad (15N20 ).

Nu senast så var det en minivariant av en scoutkniv (7 cm blad) till min nyblivna 4-åring som vill tälja, men raka mig med den kan jag (inte han dock ;))

Originalfrågan var ju faktiskt om rakknivar, så det är väl så att vi har glidit mot vanliga knivar, snarare.

1. Hmm, jag skär inte tomater med rakkniv, det vore helgerån!

2. Nix, striglad IKEA i 440 (misstänker jag) till Japansk damask kockkniv i rostfritt (osäker på stålsort). Även använt på både olika köpeknivar under årens lopp, till numer hemmaslipade enstålsblad (15N20 ).

3. Nu senast så var det en minivariant av en scoutkniv (7 cm blad) till min nyblivna 4-åring som vill tälja, men raka mig med den kan jag (inte han dock ;))

4. Originalfrågan var ju faktiskt om rakknivar, så det är väl så att vi har glidit mot vanliga knivar, snarare.
1. Nej, det kanske är lite overkill :).

2. Trevligt men vi behöver lite bilder i den här tråden! ;)

3. Du är inte orolig för att han skär/sticker sig på kniven?

4. Fast TS originalfråga gäller ju vanliga knivar som jag uppfattar det?

~Paul~

1. Nej, det kanske är lite overkill :).

2. Trevligt men vi behöver lite bilder i den här tråden! ;)

3. Du är inte orolig för att han skär/sticker sig på kniven?

4. Fast TS originalfråga gäller ju vanliga knivar som jag uppfattar det?

~Paul~

Orolig, Jo varje sekund!

Men den får bara användas i Fars sällskap och under MYCKET kontrollerade former! Sittande med kniv arbetande ifrån sig, ingen lek eller gående med kniven!

Klart att han kommer att skära sig, förr eller senare, och det är därför jag vill hålla kniven skarp, mindre risk att skära sig med en skarp kniv ( den följer träet bättre) och när han skär sig så blir det finare sårytor som läker ihop snabbare, snyggare och det gör mindre ont.

Sen är det oxå skinnhanske på på den handen som håller trästycket, för extra skydd.

Man kan i alla fall inte skydda ungar från allt här i världen, bättre att vara med och lära dom vad man kan och skall göra, är min filosofi.

Nix, kolla det 4:e inlägget, rakkniv är det som var början.

Orolig, Jo varje sekund!

Men den får bara användas i Fars sällskap och under MYCKET kontrollerade former! Sittande med kniv arbetande ifrån sig, ingen lek eller gående med kniven!

Klart att han kommer att skära sig, förr eller senare, och det är därför jag vill hålla kniven skarp, mindre risk att skära sig med en skarp kniv ( den följer träet bättre) och när han skär sig så blir det finare sårytor som läker ihop snabbare, snyggare och det gör mindre ont.

Sen är det oxå skinnhanske på på den handen som håller trästycket, för extra skydd.

Man kan i alla fall inte skydda ungar från allt här i världen, bättre att vara med och lära dom vad man kan och skall göra, är min filosofi.

Nix, kolla det 4:e inlägget, rakkniv är det som var början.
Det gäller att läsa tråden tydligen. Läste TS första inlägg och förmodade av naturliga skäl att han syftar på knivar.

Alltså, min dotter fick en liten fickkniv som 6-åring. Det första hon gjorde var självklart att hon skar sig på den och började lipa. Fast det kanske var bra för då fick hon respekt för knivar.

Men det är ju rätt stor skillnad på flickor och pojkar och 4 eller 6 år. Jag hoppas att du vet vad du gör ;).

~Paul~

Jag är inte så hitta något finare våtslippapper än 1200 :(. Inbillar mig att jag är så få ett finare resultat beroende på hur jag använder det. T.ex. att dra/trycka kniven i eggens riktning för att sedan dra/trycka kniven i spetsens riktning så man liksom slipar på tvären. Sedan trycker jag lösare och lösare och använder mer vatten, i sluten slipar jag jättelöst under svagt rinnande vatten på nött 1200 våtslippapper. Sedan några drag på läder med autosol i olika riktningar och sedan samma sak på läder med polerpasta. Resultatet blir spegelblankt, men det finns grader av "spegelblankt". I skarpt ljus är jag oftast i vissa vinklar så se några svaga "repor" i stålet. En annan sak jag inbillar mig är att ju mer polerad slipfasen är desto finare är även den yttersta eggen givet jag har rak slipfas som går enda ut och givet att jag inte vobblar som en fyllhund när jag slipar...

Det beror på

Vad är det du vill uppnå med strigelpasta?

Tänk på att när du väl har smetat på pastan så kan du inte bli av med den, De flesta rekommenderar inte att använda slipande medel på en hängande strigel, Om du ändå använder det så lägg strigeln på ett bord när du använder strigelpastan. Har du slack på strigeln så kommer eggen bli rund.

Ett gammalt knep är att istället för strigelpasta så använd tidningspapper. Ta en sida av en dagstidning typ dn, aftonbladet med mycket trycksvarta på. Vik till den och tejpa fast den på npgot som är helt plant. Tex marmorskiva, glasskiva etc. Börja med att göra 100 rundor och se om det hjälper.

Mvh

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 391
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg