Slipmedel till strigel?

OK, intressant. Kan du visa upp bilderna?

Det är nog 10 år sen jag hittade farfars gamla rakkniv hemma och fick för mig att lära mig raka med kniv, har inte alls kvar några av de grejer som jag googlade fram då (möjligen ligger det några utskrivna sidor i nån pappershög hemma).

Det jag minns var i alla fall just detta att en massa sidor skrev att man skulle ha slippasta på strigeln, men aldrig varför. Men den rapport jag hittade sa att man inte skulle ha det och förklarade varför (illustrerat av en massa bilder). Den rapporten sa också att de idag inte går att köpa nya slipstenar för att slipa rakkniv, de slipstenar som är bäst har "tagit slut" helt enkelt. Så skulle man slipa rakkniven efter konstens alla regler så var man tvungen att leta begagnad sten och de kostade typ 8-10 tusen just eftersom de är så sällsynta och eftertraktade.

Oooj jäklar. Det var dyrt! Jo, jag har också hört att de bästa stenarna är borta :(.

8-10K kronor är nog lite för mycket. Då köper jag hellre en ny kniv och nöjer mig med den befintliga skärpan :).

~Paul~

Jaså, OK.

Ja, det är självklart ett sentimentalt värde i kniven för dig. Jag hade gjort likadant. Skulle trots allt vara kul att se en bild på den :). Har den ett fullt flatslipat blad eller ett skålslipat dito?

~Paul~

Det är skålslipat. Står Eskilstuna nånting på asken.

Ska se om jag kommer ihåg att knäppa lite bilder.
Kul! Ja, gärna några bilder :).

Har haft funderingar på att utöka min samling med en sektion bestående av rakknivar ;). Än så länge är priserna låga men jag tror att de - liksom i övriga världen - kommer att stiga.

~Paul~

Halaj!

Har rakat mig en gång sen sist, efter strigling med den grövsta, gröna, pastan.
En klar förbrättring!
Men jag vet inte om jag vill hålla med om att man måste bryna kniven mellan varven.
Eller jo, om man hafsar såsom de gör i alla youtubeklipp man kollar på. De har ju ingen kontroll eller stryrsel alls på sitt striglande.
Man kan alltid göra saker fort och fel eller långsamt och metodiskt och rätt.
Jag striglar alltid så att jag låter kanten på ryggen ligga mot strigeln i dragen. På så sätt håller jag hela tiden exakt samma eggvinkel.
Jag har i min enfald trott att det är det som är poängen med den breda ryggen på bladet.
Tydligen har jag fel?

//T

Bilagor

• eggvinkel.jpg
    eggvinkel.jpg
    36.6 KB · Visningar: 909
1. Har rakat mig en gång sen sist, efter strigling med den grövsta, gröna, pastan.
En klar förbrättring!

2. Men jag vet inte om jag vill hålla med om att man måste bryna kniven mellan varven.

3. Jag striglar alltid så att jag låter kanten på ryggen ligga mot strigeln i dragen. På så sätt håller jag hela tiden exakt samma eggvinkel.

4. Jag har i min enfald trott att det är det som är poängen med den breda ryggen på bladet.
Tydligen har jag fel?
Trevlig rakkniv!

1. Haha, du behöver tydligen inte raka dig så ofta ;). Har du enbart provat den gröna pastan? Personligen skulle jag leta efter en 0,25 microns diamantpasta.

2. Självklart inte. Det beror väl på om kniven är i behov av det?

3. Det är det korrekta sättet. Lyfter man på ryggsidan så får man visserligen en hållbarare egg, men den rakar inte lika väl.

4. Poängen med den här bladprofilen är att man alltid har en extremt tunn egg att jobba med. Det vill säga tills man börjar komma till det stället där eggprofilen börjar bli bredare. Då är det dags att köpa en ny kniv. En skålslipad rakkniv går att strigla/bryna avsevärt fortare än en flatslipad dito.

En fullt flatslipad rakkniv måste placeras helt plant på det abrasiva materialet. Man tar av metall från hela sidan. Den här metoden innebär att knivens bredd är mindre och mindre med tiden men till skillnad från en skålslipad kniv så kan man använda den tills det nästan inte återstår någon metall över huvud taget. Vet inte om jag skriver begripligt här...

~Paul~

Halaj!

1. jag sviktar lite hit och dit i mitt rakande. Dock har jag en tydlig bortre
skägglängdgräns; det är när det börjar att fastna mat i skägget. Då rakar jag mig.
Den här tråden har gjort mig uppmärksam på att jag måste skaffa en ny strigel, till de finare pastorna. Den hemmagjorda jag har nu är nerkletad med autosol på ena sidan och grön pasta på den andra. Blir ju inget bra att kladda på finpasta ovanpå en grov pasta.

2. jo, men min poäng är att om man en gång har jobbat upp skärpan finns det inget behov att, med en skålslipad kniv, gå tillbaka till att bryna kniven. Eftersom man använder knivens ryggsida som anhåll kommer knivens eggsidor aldrig att bli avrundade.

//T

1. Den hemmagjorda jag har nu är nerkletad med autosol på ena sidan och grön pasta på den andra. Blir ju inget bra att kladda på finpasta ovanpå en grov pasta.

2. jo, men min poäng är att om man en gång har jobbat upp skärpan finns det inget behov att, med en skålslipad kniv, gå tillbaka till att bryna kniven. Eftersom man använder knivens ryggsida som anhåll kommer knivens eggsidor aldrig att bli avrundade.
1. Det går alldeles utmärkt att dra av den gamla pastan med sina residuer genom att dra bladryggen på kniven upprepade gånger med en liten lutning. Därefter kan du diska remmen, låta den nästan torka ut, smörja in och vänta i ca 24 h. Därefter applicerar du den nya pastan.

2. Önsketänkande :). Oavsett hur du gör så kommer eggen att bli rundad förr eller senare. Det har att göra med att ingen är så säker att man aldrig lyfter upp bladet ens det minsta, plus att lädrets naturliga elasticitet/mjukhet/svikt också bidrar till detta fenomen.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 391
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg