Slipmedel till strigel?

Halaj!

Fråga till knivfetischisterna här; som rubriken lyder.
Jag har frågat i vapenbutiker, friluftsbutiker mm. De fattar inte ens vad jag pratar om.
Jag har provat med ventilslippasta men det är alldeles för grovt. Nu kör jag med autosol men tycker att också det är för grovt.
Någon länk där man kan beställa på postorder skulle uppskattas.
Annars funkar en adress till en butik i Göteborg eller Stockholm med omnejd.

//T

Hos CO har det tidigare gått att köpa slipvax till polerskivor samt optiskt rött i olika gradiationer. Maskinbodar kan ta hem diamantpulver och karbider i olika fina gradiationer. Men med 3 sorters slipvax kommer du långt.

Min gamla frisör brukade nöja sig med neutralt vax på lädret, stålpartiklarna kom från stålet som stringlades, gno på!

Hos CO har det tidigare gått att köpa slipvax till polerskivor samt optiskt rött i olika gradiationer. Maskinbodar kan ta hem diamantpulver och karbider i olika fina gradiationer. Men med 3 sorters slipvax kommer du långt.

Halaj!

Det var ett gott tips. Polervax har jag inte tänkt på. Fast det kanske kan vara svårt att applicera på strigelbandet. Det brukar ju säljas i solid stång. Det hade varit bättre med någon slags pasta.
Pep in på Claes i sjön, men där hittade jag bara autosol och bilvax.
Provar Biltema i morgon.
För info så använder jag det inte till vanliga knivar, utan till min rakkniv.

//T

Pep in på Claes i sjön, men där hittade jag bara autosol och bilvax.
Hade du letat på "brynpasta" i stället för slippasta så hade du funnit Tormeks originalpasta på tub: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=141455856

Denna pasta har en korngrovlek på 3 micron (μ), vilket ger en polerad egg. Du måste m a o först gå igenom ett antal brynen med olika grovlekar innan du kan avsluta med strigel och denna pasta.

Förslagsvis så börjar man runt 240 och cirkadubblar sedan upp till ca 3000 strävhet (amerikanska mått), exempelvis: 240 - 600 - 1200 - 3000. Därefter kan du köra på pastan. Självklart blir resultatet ännu bättre om du går upp till kanske 8K strävhet på stenarna.

~Paul~

Det är ju lädret som skall göra jobbet, inte slipmedel... Strigla innan och efter, så håller du skärpan. Om jag vill få upp rakbladskärpa så använder jag livremmen (i läder) mer behövs inte.

Det är ju lädret som skall göra jobbet, inte slipmedel... Strigla innan och efter, så håller du skärpan. Om jag vill få upp rakbladskärpa så använder jag livremmen (i läder) mer behövs inte.
Det är tyvärr mer invecklat än så. Mycket beror förstås på vilken typ av stål du striglar. Kör du på enkla kolstålsvarianter så kan din metod funka hjälpligt, även om den inte är helt optimal.

Problemet uppstår när man har att göra med ståltyper som innehåller diverse legeringsämnen som formar hårda karbider. Att endast använda en omättad strigel resulterar i ett sämre slutresultat än om man använder kromoxidpasta eller diamant aerosol spray på mellan 1-6 mikrons grovlek. Framför allt diamant-sprayen renderar utmärkt polerade eggar på ner till 0.3 mikron medan kromoxidpastan resulterar i aningens trubbigare egg - 0.4 mikron.

En omättad läderrem är helt enkelt inte tillräckligt effektiv på att avlägsna råeggen på ett tillfredsställande sätt. Det krävs en massa fram och bakrörelser som ultimat resulterar i en rundad dock ofärdig egg, dvs spröd råegg. Denna råegg är mycket skör och risken är att man i samband med första skäret ruinerar eggen. Detta uppfatar man ofta felaktigt som att stålet är värdelöst och inte kan hålla skärpa ;).

~Paul~

Säkert är det skillnad på stål, men fakta är ju att man striglar en normalt sliten rakkniv utan nåt slip/polermedel.

Jag kan inte teorin men min erfarenhet är att man får upp en mycket bra skärpa genom denna metod, från kolstål till rostfritt. Eggen blir tunn och skadas lätt men skarp blir den, så inget för en täljkniv, kanske. Har inga problem att fixa till denna skärpa på Ikeas "normalkvalitet" i rostfritt eller på en japansk kockkniv av betydligt högre kvalitet, oxå rostfritt.

Jag har aldrig upplevt att man får en rund egg och om man testar eggen mot sin överläpp (den yta på kroppen som har mest känslonerver) så känner man att man tar bort allt skägg. Om man sen testar på hud med hår så finns håret inte längre...

Men det är verkligen bara efter att kniven redan har en ytterst skarp egg man sen kan ta den till "nästa nivå" den sista polishen men om man inte har gjort grundjobbet så blir det bara inget av det, det är då säkert!

Kolla Youtube, det finns en del om ämnet, mest mot barberare sök på "stopping" t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=SCeeeKzDam4&feature=related

Snacka skärpa:
http://www.youtube.com/watch?v=KvOrEHEhYgw&feature=related

Senast ändrad:
1. fakta är ju att man striglar en normalt sliten rakkniv utan nåt slip/polermedel.

2. Jag kan inte teorin men min erfarenhet är att man får upp en mycket bra skärpa genom denna metod, från kolstål till rostfritt.

3. Eggen blir tunn och skadas lätt men skarp blir den, så inget för en täljkniv, kanske.

4. Har inga problem att fixa till denna skärpa på Ikeas "normalkvalitet" i rostfritt eller på en japansk kockkniv av betydligt högre kvalitet, oxå rostfritt.

5. Jag har aldrig upplevt att man får en rund egg och om man testar eggen mot sin överläpp (den yta på kroppen som har mest känslonerver) så känner man att man tar bort allt skägg. Om man sen testar på hud med hår så finns håret inte längre...

6. Kolla Youtube, det finns en del om ämnet, mest mot barberare sök på "stopping" t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=SCeeeKzDam4&feature=related
1. Alltså även en strigel som på pappret är omättad på pasta eller pulver innehåller abrasiva ämnen. Dessa består av resterna från tidigare strigling, dvs metallen som man avlägsnat från tidigare striglingssessioner. De allra första striglingarna på en helt ny rem utförs på en mättad rem. En ny rem behöver behandlas oftare än en insliten.

Att strigla en rakkniv kräver en något annorlunda teknik jämfört med en kniv. En rakkniv har en långt uppdragen skålslipad slipfas med en mycket tunn bladprofil i den nedre delen. Kniven läggs plant mot strigeln, dvs man strävar efter att få kontakt med så mycket yta som möjligt. Själva upphöjningen på knivens kropp bestämmer vinkeln på eggen. Rörelsen utförs med mycket lätt hand. Av naturliga skäl blir denna vinkel större med tiden, varför det med vissa mellanrum krävs en reprofilering.

När det gäller knivar så är tekniken annorlunda eftersom ytterst få av dem har en högt uppdragen och tunn skålslipfas.

2. Att du får en bra skärpa innebär inte att du inte kan få en ännu bättre dito om du korrigerar tekniken ;).

3. En tunn egg är ju alltid skörare. Frågan i det här fallet är hur mycket skadorna beror på felstrigling och hur mycket som beror på den tunna eggprofilen. Jag tror nämligen att du skulle bli förvånad hur mycket "våld" även en tunn egg tål om man applicerar korrekt striglingsteknik.

4. Fast jag är helt säker på att du skulle märka skillnaden om du använde den teknik som jag beskriver. Jag körde tidigare också på omättad rem och var ganska nöjd med resultatet. Det vill säga; tills jag anammade tekniken med slippasta/pulver fullt ut.

Det har utförts omfattande tester gällande det här ämnet av bland annat professor i materialteknik och vetenskap Emeritus John D. Verhoeven vid Iowa State University som jämte John Juranitch och Roman Landes (metallurgister) anses vara ledande inom forskning på detta område. Om du är intresserad så kan jag skicka en kopia på arbetet till dig. Det kan vi ta genom PM i så fall.

5. Du kan inte känna en rund egg. Det var inte riktigt det jag menade. En rundad egg är inget som man kan se med blotta ögat utan det handlar om små differencer i eggens profil pga handens naturliga svajningar i samband med strigling. Ingen av oss är ju så säker på handen att man inte vobblar. Skulle man lyckas med det så är man en robot. Detta faktum blir än mer utpräglat i samband med långa sessioner vid strigeln eftersom det är svårt att upprepa en konstant rörelse när man börjar bli trött. Långa sessioner är en naturlig följd av arbetet med omättad rem.

6. Jag har kollat otaliga videos som behandlar "stropping". Ytterst få har varit av den karaktären att det har haft något informativt/intressant att förmedla. Däremot litar jag på faktiska tester som vid upprepade återskapningar visar på samma resultat ;).

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 4
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Panicmode Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 391
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg