Ja, och nej...
Jag håller med om att min beräkning är baserad på en antagen vinkel, och jag vet inte vilken vinkel det kan bli i praktiken. Med en minskande vinkel kanske kontaktpunkterna också blir så annorlunda att 3 kN inte längre stämmer.
Men det beror förstås mycket på hur en viss karbin ser ut. Den karbin som syns på bilden skulle nog kunna ha kontaktpunkterna ute på "långsidorna" och inte i "kurvan". På så sätt så vore läget säkert ogynnsamt, även om det förstås har stor betydelse om punkten flyttas 1 cm ut mot kurvan.
Det är dock viktigt att komma ihåg att det är tvärkraftkomponenten som är 3 kN, och inte resultanten, så kraftens riktning i den ogynnsamma riktningen är alltså i beräkningen verkligen 3 kN.
Det är också viktigt att komma ihåg att de antagna 140 graderna kanske blir ganska annorlunda i verkligheten. Det kanske är så illa att de kan närma sig 160 grader. Då blir läget betydligt sämre både avseende "utväxlingen" och risken att angreppspunkterna ligger längre från kurvan.
Visst vore det bra att testa, men samtidigt måste man komma ihåg att varje test (och egentligen varje noggrann beräkning) då bygger på en specifik karbins geometri. Så om man testar med 10 olika karbiner vet man mer än innan, men det finns tyvärr många otestade karbinmodeller som återstår.
Jag tror att man redan nu kan dra en viktig slutsats, och det är att trepunktsbelastning eller tvärbelastning är ogynnsamt, samt att trubbiga vinklar i ankare är ogynnsamt.
Men det är ju i och för sig helt okontroversiellt.
För mig är nog däremot uppgiften om att 3 kN kan räcka för karbinbrott något som känns som en viktig nyhet. Det innebär att jag har anledning att ta de gamla kunskaperna om trubbiga vinklar, tvär- eller trepunktsbelastning på ett ännu större allvar än jag kanske gjort.