Tror inte jag håller med. Tycker inte kunskapsläget är fullt så dåligt som du säger. SKF-rekommenderade metoder* håller för den användning de är tänkt till. Väl? Eller vad tänker på här?
Sedan är det enkelt att hitta på felaktig användning till alla metoder. Tex är det felaktig användning att chockbelasta en dynemasliga om det inte finns en"mjukbromsande" komponent (DMM-testet).
* Lämpligen kan vi använda Bobos "Stora boken om klättring" som referens.
Hej Calle.
Det jag är ute efter är egentligen detta:
Om inte rekommendationerna ändrats de senaste tio åren så får en kursdeltagare lära sig ungefär följande:
För att bygga ett säkert ankare skall du jämvikta flera punkter. För att jämvikta kan du använda repet eller slingor. Du kan koppla ihop två punkter med en 120-slinga knuten som ett "Y". Tre punkter kan du koppla ihop med en "cordelette" (visar). Koppla inte ihop punkterna med en karbin, för då blir det trevägsbelastning och det är dåligt. "Jag har läst om sliding X på nätet?" Ja det är användbart om dragriktningen ändras. Gör såhär (visar).
En 120-slinga är också väldigt användbar till att koppla fast dig själv i ankaret. Är den för lång kan du knyta av den med en överhandsknut. (visar)
Sedan går kursdeltagaren till en butik och köper på sig egna prylar, bla diverse slingor. Vilken typ beror förmodligen till stor del på säljaren eller webbshopen.
Samtidigt sitter vi "forumexperter" och diskuterar om den där "Y-slingan" egentligen är stark nog och om den avknutna 120-slingan till ankaret är en dödsfälla. Och så länkar vi till DMM-videon en gång till.
Så egentligen har vi tre alternativ:
1) Det finns en verklig risk, de metoder som lärs ut är de bästa tänkbara => vi behöver bättre material, 120-slingor och längre i dyneema borde bort från hyllorna.
2) Det finns en verklig risk, vi lär ut metoder som inte fungerar med de material som används. => Ändra rekommendationerna så kursdeltagarna inte skaffar sig vanor som blir farliga om de råkar köpa "fel" certade produkter.
3) Vi jagar spöken. Metoder och material är helt ok. => vi borde lägga vår energi på beteendet vid ankaret, inte på komponenterna.