slang :: camelback? flaska?

Camelbak Transalp

Jag har en TransAlp och kan inte säga annat än att det är en grymt bra ryggsäck.

Hade den i alperna en vecka i somras, och den funkade helt perfekt till det.

För dagsturer skulle jag kunna tänka mig en Mule. Numera kör jag TransAlpen till dem också, Razor:n som jag använde förr känns numera för liten.

/Jonas

Camelbak Classic är universal

Jag har en CAMELBAK Classic, den är inte sälskilt snygg och ser inte så mycket ut för världen. Classic i stort sätt bara en vattenblåsa på 2 liter med ett blåsöverdrag och remmar.

Men anledningen till att jag tycker att den är så bra är att den kan stoppa ner i vilken vanlig ryggsäck som helst allt från 20- 70liter. Jag har min Camelbak nu i en 30 litare. Jag har alltså större mmöjlighet att utnyttja fler olika säckar för olika typer av aktiviteter. Jag har tittat på Camelbak Mule och Hogg och nadra stora vattensäckar med packningsrum. Men jag är då åndå begränsad i hur mycket extra jag kan ta med.

Jag brukar tycka om att kunna ta med kamera, videokamera, fika, verktyg och ibland sovsäck med liggunderlag.

Fördelen med vattenryggsäck är att du kan vandra, cykla och utöva andra sporter utan behovet av flera flaskor. Vätskan i säckan är alltid i samma temperatur. Och vissa cyklar har inte flaskhållare.

/Paul

Re: Camelbak Classic är universal

Dessutom är det lättare att dricka "rätt" ur en Camelbak (el kopia) - jag dricker oftare och mindre varje gång.

Det är lättare att få med sig ordentligt med vatten, och inte att förakta så tycker jag det är att föredra att ha vikten så nära kroppen istället för att ha den på cykeln. Jag har iofs cyklat ganska mycket med min stora TransAlp så det kanske är en vanesak, men jag störs inte det minsta av den, inte ens när jag har en hel del prylar i den + 3 liter vatten. Ok, i alperna i somras med en veckas packning så var den lite trist ibland, vägde väl 8-9 kilo..

CamelBak-ryggsäckarna brukar f.ö. klara av att tvättas i tvättmaskin! Min Razor (som jag inte använder längre) har jag tvättat många gånger, den ser ut som ny efter tvätt. TransAlpen åkte en runda i maskinen igår. Dom blir ju en aning äckliga efter ett halvårs användande.. :) (nu pratar jag inte om vätskepåsen, den tvättar jag inte i maskin..)

(obs, tvätta på egen risk, det här är bara mina erfarenheter)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango välja slang och däck Mountainbike 28
Pampero Vatten flaska vs Camelback Mountainbike 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg