Många bra tips i tråden, här kommer lite till:
Jag packar/viker/rullar alltid tältet från "läsidan" mot "vindsidan" (med de två sista vindsidepinnarna i ända till slutet) och låter de bägge vindsidefästena (de är märkta med "H" resp "V" och kan därför inte vändas fel vid återuppsättning) hamna längst ut & sticka ut ur den stängda tältpackpåsen. Då kan jag alltid börja med att pinna ner dem först på vindsidan, UTAN att ta ut tältet ur packpåsen. Först när det är "flyktsäkrat" på detta vis, vecklar jag ut det (samtidigt som jag slänger ngt tungt, eller i svårare fall mig själv, på det). Utrullningen sker då lägligt nog i vindriktningen, dvs nästan av sig själv utan onödigt krångel.
Vad som är "vindsidan" på tältet beror ju på dess geometri. Många tunneltält är symmetriska och då kan ju annat (t ex att vindskydda absiden/ingången, utsikt, marklutning...) få bestämma vilken kortsida man vill ha mot vinden.
Mitt eget lilla enbågstält är dock, till skillnad från flera andra liknande som t ex Akto, inte symmetriskt i längsled - se bild. Därför är det i detta fall teoretiskt bättre att vända den kortare/brantare halvan (som är huvudändan) mot vinden - den har fler stagpunkter och mindre fria tygytor. Det är också den sidan, som har den fasta absiddelen, dvs vindskydd även med öppen dörr. Men när detta står i konflikt med t ex utsikten sätter jag ofta upp tältet "tvärtom", dvs med den längre/plattare fotändan mot vinden, utan att det känns påtagligt mindre vindtåligt. Den lösa dörrhalvan har jag
moddat lite, så även den kan utgöra vindskydd i öppet läge i sådan fall.
Även jag försöker hålla staglinorna långa och rikta dem så att de drar jämnt och symmetriskt i tälttyget, samtidigt som de bildar en stor, jämnt fördelad omkrets av fästpunkter. För just det tältet blir det ca 45 grader ut från symmetrilinjen för de två staglinor, som utgår ifrån mitten på resp. sidosöm på vindsidan, 90 grader ut för de två, som utgår från resp. sida av bågen, och jämnt/symmetriskt utspritt för de tre linor med låga fästpunkter, som finns på "läsidan" av tältet.
Jag tar med en blandning av lite olika sorters markpinnar, men även några klätterkilar, eftersom jag inte sällan tältar på/vid i praktiken naken klippa.
Jag är lika noga med alla fästpunkter och lägger alltid stenar på alla (utom de "fastkilade" förståss
); vill inte behöva stiga upp mitt i natten, ifall vinden ändrar riktning och/eller ökar till storm.