Har en 21-växlad "Ultra" från cykelringen som jag cyklat regelbundet på sedan -98. Nu det senaste året har jag kanske cyklat 10 mil/vecka och upplever själv inga problem med cykeln förutom vanliga punkteringar. Trivs jättebra med den och drar mig faktiskt för något dyrare pga stöldrisken. Men... nu när jag läser det här forumet så börjar osäkerheten gro! Det verkar som om många anser att en bra cykel bör kosta minst 10 000 kr och uppåt. Har börjat leta fel på min egen cykel vilket jag aldrig gjort innan (svetsfogarna till ramen ser kanske ut att vara lite "slarvigt" gjorda?). Nog behöver väl inte en cykel vara så dyr för att man ska trivas med den?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skräpcykel?
- Trådstartare myospinae
- Start datum
myospinae; sa:Har en 21-växlad "Ultra" från cykelringen som jag cyklat regelbundet på sedan -98. Nu det senaste året har jag kanske cyklat 10 mil/vecka och upplever själv inga problem med cykeln förutom vanliga punkteringar. Trivs jättebra med den och drar mig faktiskt för något dyrare pga stöldrisken. Men... nu när jag läser det här forumet så börjar osäkerheten gro! Det verkar som om många anser att en bra cykel bör kosta minst 10 000 kr och uppåt. Har börjat leta fel på min egen cykel vilket jag aldrig gjort innan (svetsfogarna till ramen ser kanske ut att vara lite "slarvigt" gjorda?). Nog behöver väl inte en cykel vara så dyr för att man ska trivas med den?
Nä inte för att trivas med den kanske, men möjligen för att cykla på den
Skämt åsido, funkar din cykel för dig är det väl jättebra! Varför inte skriva en recension av den här på forumet. Anledningen tilll att många säger som de gör om cyklars pris och kvalitet beror nog på egen erfarenhet av regeln "if you pay peanuts you get the monkey"...
Du är bara att gratulera att du har hittat ett undantag till regeln!
/ G
Jag tror inte heller att man behöver en hoj i 10 000-kronorsklassen om man ska cykla till jobbet eller cykla långfärd på "normala" vägar i civiliserade trakter. Håller man efter den, rengör, justerar å byter utslitna delar så håller den nog länge, kanske i evighet. Är man däremot ute på långa krävande turer varje år i Kina eller så, riskerar man såklart att bli stående i högre grad med en billig hoj än med en kvalificerad. Jag har aldrig haft en cykel som kostat mer än 6000 kr och haft mycket lite problem med dem.
NISHIKI
Själv har jag en sådan Nishiki Hybrid som kostade 6000:- och de är så prisvärda att jag bedömer det så att en motsvarande Crescent kan kosta ca 10000:-
Det är med andra ord inte bara pengarna som avgör utan vilken tillverkare och vilken typ av prissättning som avgör vad du får för pengarna. Detta beror ju då också på den ekonomiska situationen i det tillverkande landet och hur stora serier som görs.
Själv har jag en sådan Nishiki Hybrid som kostade 6000:- och de är så prisvärda att jag bedömer det så att en motsvarande Crescent kan kosta ca 10000:-
Det är med andra ord inte bara pengarna som avgör utan vilken tillverkare och vilken typ av prissättning som avgör vad du får för pengarna. Detta beror ju då också på den ekonomiska situationen i det tillverkande landet och hur stora serier som görs.
myospinae; sa:Har en 21-växlad "Ultra" från cykelringen som jag cyklat regelbundet på sedan -98. Nu det senaste året har jag kanske cyklat 10 mil/vecka och upplever själv inga problem med cykeln förutom vanliga punkteringar. Trivs jättebra med den och drar mig faktiskt för något dyrare pga stöldrisken. Men... nu när jag läser det här forumet så börjar osäkerheten gro! Det verkar som om många anser att en bra cykel bör kosta minst 10 000 kr och uppåt. Har börjat leta fel på min egen cykel vilket jag aldrig gjort innan (svetsfogarna till ramen ser kanske ut att vara lite "slarvigt" gjorda?). Nog behöver väl inte en cykel vara så dyr för att man ska trivas med den?
Tur för dig att din Ultra hållit så bra, den jag hade (köpt ht-94) drabbades av ordentliga fel utan förvarning. Efter 2 år så vek sig bakhjulet helt plötsligt! Det hade inte ens varit skevt och wobblat som ett tecken på att ekrar gått / ekerspänningen släppt. När jag väl fått loss eländet så visade sig det att en (1!) eker gått av. Blev till att köpa ett nytt hjul. Men bara ett halvår senare så skar vevlagret ihop, än en gång utan förvarning, vevarna bara låste sig medan jag cyklade.
Cyklar nu för tiden på en Kona som skulle behöva bytas Kedja-kasset-vevaxlar-vevlager sedan 2 år tillbaka utan att någon olycka hänt än, men det låter minst sagt illa....
/mats
Jag har nog haft tur, men jag fortsätter väl tills det rasar. Nästa får nog bli ett kvalitetsmärke. Eftersom jag mest pendlar med cykeln och inte känner så stort behov av många växlar så har jag funderat på en 3-växlad Monark med ballongdäck. Någon som vet något om kvalitet/hållbarhet på en sådan? För det användningsområdet borde den väl vara OK? Är annars medveten om att en flerväxlad är roligare/mer användbar för långfärd och motion.
En cykel som skall användas i skogen bör hålla en kvalitet motsvarande Shimano Deore, allt under detta lämpar sig för kortare turer i stan och på asfalt. Beträffande ramar så är det snarare så att billiga ramar håller bättre/längre då deras godstjocklek är väl tilltaget. Värre med en ultralätt aluram, den mattas fort......
mattiaslundqvist; sa:En cykel som skall användas i skogen bör hålla en kvalitet motsvarande Shimano Deore, allt under detta lämpar sig för kortare turer i stan och på asfalt.
Och för att köra bil på motorvägen måste man ha MINST motsvarande BMW:s 7-serie. Allt annat lämpar sig bara för 50-vägar, köra ungar till dagos och sånt.
[/QUOTE]
Och för att köra bil på motorvägen måste man ha MINST motsvarande BMW:s 7-serie. Allt annat lämpar sig bara för 50-vägar, köra ungar till dagos och sånt.
[/QUOTE]
Inser nu att jag brutit mot en helig lag. Jag har cyklat i skogen med både acera och SIS-växlar utan att Gud har skickat en blixt i skallen på mej, men det är väl bara en tidsfråga innan det bränner till.
Och för att köra bil på motorvägen måste man ha MINST motsvarande BMW:s 7-serie. Allt annat lämpar sig bara för 50-vägar, köra ungar till dagos och sånt.
[/QUOTE]
Inser nu att jag brutit mot en helig lag. Jag har cyklat i skogen med både acera och SIS-växlar utan att Gud har skickat en blixt i skallen på mej, men det är väl bara en tidsfråga innan det bränner till.
Nu beror det ju också kanske på hur ofta man kör i skogen... Men om cykeln skall hålla och den inte skall kännas allt för "ranglig" i växlar och bromsar så menar jag helt seriöst att det är så. Dvs Deore.
Alla olika kvaliteter känns bra i början, frågan är hur hojen känns efter 1-2 år? Kvalitet lönar sig i det långa loppet.
Alla olika kvaliteter känns bra i början, frågan är hur hojen känns efter 1-2 år? Kvalitet lönar sig i det långa loppet.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg