Skräpcykel?

Kvalité och pris hänger ihop men är inte ett till ett.

Jag har haft 3 långfärdscyklar, Nishiki, Cannondale T1000 och nu HP Velotechnic Street Machine GT. Det har kostat 5000:- (1987), 12000:- (1992) och 24000:- (2003). Har cyklat 300 mil eller mer på alla dessa och långfärder med packning.

PÅ Nishikin kärvade framnavet, på de två andra har ingenting kärvat utan endast vanliga justeringar av växlar och bromsar har gjorts. Inga ekerbrott på någon av dem.

Trodde därför att större krångel med cyklar var ovanligt på långfärd tills jag mötte en svensk långfärdscyklist i Danmark. På hans Crescent hade han vid första turen i Danmark fått 26(!) ekerbrott. Han trodde att han köpt en bra cykel då den kostade 13000:-. Vid kontakt med köparen visade det sig att hjulen var maskinekrade och därför blivit felaktigt spända. Han lät en som kunde ekra hjul göra om det hela och hade inte haft några ekerbrott efter det.

Skillanden mellan hans cykel och de jag köpt är att de två senaste är i huvudsak handbyggda. Detta kostar pengar. Att den senaste är så dyr beror på att det är en liggcykel och de är generellt dyrare än vanliga cyklar.

/Håkan

[Ändrat av hmarkstrom 2003-10-09 kl 11:40]
 
När det gäller cykelkomponenter så tycker jag faktiskt av mina egna och min bekantskapskrets erfarenheter att klyshan: "att köpa billligt är att köpa dyrt" stämmer väl.
Så efter en veckas körande i skogen kanske man inte märker så värst mycket skillnad, men i det länga loppet JA!

nermander; sa:
mattiaslundqvist; sa:
En cykel som skall användas i skogen bör hålla en kvalitet motsvarande Shimano Deore, allt under detta lämpar sig för kortare turer i stan och på asfalt.

Och för att köra bil på motorvägen måste man ha MINST motsvarande BMW:s 7-serie. Allt annat lämpar sig bara för 50-vägar, köra ungar till dagos och sånt.


Deore=BMW 7 serie
Falskt!
 
Johan_olsson; sa:
Deore=BMW 7 serie
Falskt!

Jag förlåt att jag varken är bil-fetischist eller cykel-fetischist, jag försökte bara peka på det faktum att vad man behöver beror på hur man tänker använda det.

När jag cyklar i skogen tar jag det lugnt, eftersom jag inte vill skada mig eller riskera att ha sönder cykeln. Då klarar man sig med en "skräpcykel" utan problem. Mina skräpiga Logan-hoj har hållt länge.

Antingen håller man sig med omdöme så de "billiga" sakerna håller eller så köper man dyra saker som håller för dåligt omdöme. För mig som inte har obegränsad ekonomi är valet inte svårt. Antingen köper jag en cykel för max 3000 eller så köper jag ingen cykel alls.
 
[/QUOTE]

Jag förlåt att jag varken är bil-fetischist eller cykel-fetischist, jag försökte bara peka p?det faktum att vad man behöver beror p?hur man tänker använda det.

När jag cyklar i skogen tar jag det lugnt, eftersom jag inte vill skada mig eller riskera att ha sönder cykeln. D?klarar man sig med en "skräpcykel" utan problem. Mina skräpiga Logan-hoj har hållt länge.

Antingen håller man sig med omdöme s?de "billiga" sakerna håller eller s?köper man dyra saker som håller för dåligt omdöme. För mig som inte har obegränsad ekonomi är valet inte svårt. Antingen köper jag en cykel för max 3000 eller s?köper jag ingen cykel alls.
[/QUOTE]

Visst kan man goera en cykeltur paa en skraepcykel men det innebaer mer problem. Jag cyklade oever Australien 520 mil paa en cykel som jag koepte daer foer 1200 kr och daa var den ny. Jag cyklade daa mest paa bra asfaltsvaegen och ca 100 mil grus. Baknavet var helt slut naer jag kom fram till Perth men det fungerade. Nu har jag en Tunturi H300 foer ca 6 000 kr som jag koepte foer ca 18 maanader sedan och den aer oxaa naestan helt doed efter 1 500 mil. Jag har daa anvaent den betydligt haardare aen min foersta cykel och det aer nog daerfoer den inte haaller. Jag lyckades knaecka vevlagret till pedalarna foerra veckan naer jag tog mig ner foer ett vattenfall med den... Saa nu aer det bara att foersoeka laga det och fortsaetta vidare. Jag kommer att koepa en ny cykel naer jag aer tillbaka till Sverige och daa blir det en dyrare och hoppas daa att faa en med bra kvalite.

Jag haaller med Nermander att en skraepcykel kan anvaendas laenge om man aer foersiktig med den men jag foeredrar att skaffa en dyrare cykel som man kan plaaga mer. Men vist aer det baettre att ha en 2000 kr cykel och goera en kul cykeltur aen att koepa en cykel foer 20 000kr och stanna hemma...

/Stellan
 
Tycker att du Peter har en sund inställning! Man behöver ju inte mer än vad som passar för en själv. Jag har egenhändigt byggda kajaker där jag varken har roder eller skädda (vilket är ett måste enl. en del). Men för mitt användningsområde har jag tillräcklig kursstabilitet och roligt ändå. Vill inte heller när det gäller cyklingen komplicera det för mycket eller göra det för dyrt. Trivs med mina "amatörredskap"!
 
Hojen

Kul att se engagemanget för hur mycket en cykel skall kosta. Lite kuriosa i sammanhanget upplevde jag under en Vätternrunt-tur. Vi kom blåsande i hiskelig fart med andan i halsen, vätska i flaskorna, superutrustade cyklar=tokdyra och lätta. I backarna efter Jönköping cyklade vi förbi en underlig skara damer, säkert 60+, stora som ladugårdsdörrar, gamla järngrindar till cyklar med ståltrådscykelkorgar på styret och pakethållaren. I dessa korgag förvarade dom en stor gammaldax transistorradio, fika och kläder. Deras utrustning vägde säkert 25-30 kg, vår <9kg. När vi varit i Mottala några timmar efter målgång, kommer dessa damer, makligt trampande med ett leende på läpparna. Dom hade säkert hållit på >20 timmar för att komma runt de 30 milen. Nu den stora frågan. Vilka av oss utförde den största prestationen. Vilken cykel är bäst.
Ett uttryck jag hörde förr "Allt går att sälja med en mördande reklam". Visst finns det utrymme i prissättningen beroende på vilken målgrupp man vänder sig till. Samma produkt säljs ofta till olika priser, men med lite olika färg och sk årsmodell, beroende på att vi, kunderna, är så f-bannat lättlurade och osäkrapå vad som är bra och dåligt. Stora tillverkare har nu lärt sig att inte differentiera priserna allt för mycket för samma produkt, var i världen den säljs. Vi har ju blivit mera rörliga mellan länderna och skulle vi upptäcka att det är betydligt billigare någon annanstans, blir det ett ramaskri. Titta på tråden om GPS-apparater. våldsamt stora skillnader mellan USA och Sverige. Jag tror inte att handlare och tillverkare förlorar på affärerna där borta.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg