Jo, svanar kan vara läskiga men det är inte så vanligt att de attackerar. Om vi räknar bort hundbett, ridolyckor och älgolyckor i trafiken är farligaste djuren getingar, bin (om man är allergisk) och fästingar. Hur man skrämmer bort fästingar skulle jag också vilja veta. De älskar mig. Hittills i år har jag haft över hundra fästingar.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skrämma vilt?!
- Trådstartare Nameby
- Start datum
Man får vara nybörjare och då funderar man kanske över detta men det är som du vid det här laget märkt, inte ett reellt problem så länge du håller dig till Sverige och våra grannländer. Däremot är det kanske värt att fundera lite över sin rädsla, den är ju sällan rationell ändå. Till viss del kan det exempelvis hjälpa med öronproppar, lyssna på ljudbok när man somnar osv. men för en del kanske det är värre att inte höra . Skogen kommer låta på natten och det kanske kan vara så att man nojjar lite över olika ljud innan man är van. Googla exempelvis hur ett skällande rådjur eller skrikande räv låter, så slipper du få hjärtklappning första gången du hör det på riktigt och inte vet vad det är.
Djur som faktiskt kan anfall är oftast inte de du tänker dig, tjäderhannar och svanar är notoriska förbrytare. Även om de är svåra att riktigt på allvar.
/G
Superbra idé att lyssna lite hemma, ska komma ihåg att tipsa oroliga nybörjarcampare om det. Kan ju vara extra bra med barn, för att skapa känslan av att det är roligt och spännande med djurläten snarare än skrämmande.
Man kan ju råka ut för en Storlom eller något. Dom ylar som vargar ibland.
Storlom (Gavia arctica) - Naturmorgon
Storlommens läte har nog de flesta hört, om inte ute i naturen så i många svenska filmer, där det alltid varit en omtyckt effekt, inte minst när det drar ...
sverigesradio.se
Jo, svanar kan vara läskiga men det är inte så vanligt att de attackerar. Om vi räknar bort hundbett, ridolyckor och älgolyckor i trafiken är farligaste djuren getingar, bin (om man är allergisk) och fästingar. Hur man skrämmer bort fästingar skulle jag också vilja veta. De älskar mig. Hittills i år har jag haft över hundra fästingar.
Ja mina största djurrädslor är att hunden ska bli biten i ansiktet av en huggorm eller att jag ska dricka vatten som blivit förorenat av ett dött djur uppströms. Om man går på riktigt populära ställen kan ju möss vara ett problem också. Kan bli rent av farligt om man är beroende av sitt tält för sin säkerhet.
Men ska jag vara ärlig är det älglusen som skrämmer mig mest. De är ju så klart helt ofarliga men säg det till min reptilhjärna när man inte kan få dem ur håret. Och den äckliga gångstilen de har!!! En gång avbröt jag t.o.m. en tälttur och joggade mot bussen för att jag inte klarade av dem. Visst hade det räckt att förflytta sig en kilometer men jag såg framför mig hur jag skulle vara nojjig hela turen. Så jag är inte riktigt i position att döma folk för sina irrationella rädslor
Hur man skrämmer bort fästingar skulle jag också vilja veta. De älskar mig. Hittills i år har jag haft över hundra fästingar.
Fästingar är intressant, vissa verkar hårt drabbade medans andra knappt berörs.
Jag gissar att du har hund/hundar efter som du haft så många ?
Älglusar är riktiga as som är svårt att slippa vissa årstider, men inget att vara särskilt orolig över.
Det är verkligen intressant som du säger. Har varit fullkomligt nedlusad av fästingar men har aldrig blivit biten. De är väl helt enkelt inte fästa vid mig.Fästingar är intressant, vissa verkar hårt drabbade medans andra knappt berörs.
Älglusar är riktiga as som är svårt att slippa vissa årstider, men inget att vara särskilt orolig över.
Fästingar är intressant, vissa verkar hårt drabbade medans andra knappt berörs.
Nej, inga hundar, bara min egen kropp som tydligen är helt oemotståndlig. 😏
Och jo, älglusarna (eller älgflugorna som vi säger här) är riktigt äckliga även om de knappast är farliga.
När det kommer till att "skrämma vilt" så finns det mig veterligen inget pålitligt sätt om dom av någon anledning skulle bestämma sig för att anfalla, många av våra större djur har rent krasst väldigt lite att frukta hos en tomhänt människa.
Vi har väldigt avtrubbade sinnen, är långsamma, ospänstiga, svaga och har dålig uthållighet i en jämförelse.
,
Men de flesta större vilt i Sverige flyttar sig när dom hör, känner vittring eller ser människa då bla långa traditioner av jakt gjort dom flesta av dessa arter skygga för oss.
Dessutom står vi inte på deras naturliga meny, även om vissa av dom kan äta av oss som kadaver.
Det stämmer inte att dinte finns sätt att stoppa ett anfall.
Vänd dig mot rovdjuret. Vifta med armar o gapa. Backa långsamt.
Människan har heller aldrig varit ett särskilt rörligt jägarfolk - om människan inte skyddar sig från regn med ett tak o väggar förfryser vi o dör - även i varma tropikerna, det e inte tillräckligt varmt för att förhindra nedkylning. Det som beskrivits att vi e uthålligare än de flesta djuren stämmer. Det finns endast en handfull djur som orkar springa längre än människan.
I Finland så är ju både kor, hästar och sorkar livsfarliga. https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/09/kossor-ar-farligare-vargar
Det stämmer inte att dinte finns sätt att stoppa ett anfall.
Vänd dig mot rovdjuret. Vifta med armar o gapa. Backa långsamt.
Nu handlade TS frågeställning ju inte bara om rovdjur utan om vilda djur.
Det kan säker fungera lika bra på tex Björn som det fungerar dåligt på en Älgko som försvarar sin kalv.
På en arg och spelgalen Tjädertupp kanske det rent av har motsatt verkan att fäkta med armarna, så jag skulle inte lämna några garantier på det du beskriver fungerar och skrev därför "mig veterligen inget pålitligt sätt"
Människan har heller aldrig varit ett särskilt rörligt jägarfolk - om människan inte skyddar sig från regn med ett tak o väggar förfryser vi o dör - även i varma tropikerna, det e inte tillräckligt varmt för att förhindra nedkylning. Det som beskrivits att vi e uthålligare än de flesta djuren stämmer. Det finns endast en handfull djur som orkar springa längre än människan.
Rätt svårt att vara jägarfolk om man är inte är rörlig, man jagar förr eller senare ut ett område om man som stam jagar på en och samma plats.
När du säger en handfull djur, menar du att dagens människa i snitt (utan att byt av med andra människor) skulle klara att springa efter medparten av dagens Svenska klöv och tassvilt tills dom blev så utmattade så att man hann upp dom.....det skulle jag bra gärna vilja se.
Möjligen på stenåldern att det skulle fungera på vissa arter, men knappast nuförtiden.
Nej, inga hundar, bara min egen kropp som tydligen är helt oemotståndlig. 😏
Ja tydligen. 😁
Mig verkar dom inte gilla att bita, har bara haft två som bitit sig fast i hela mitt liv fast jag har sett och tagit bort dom från kläderna mellan varven.
När läste du sist att någon i Sverige blivit angripen av vilda djur ute i naturen?
Stanna hemma om du är rädd för vilt!
Jägare blev angripen av björn senast i höstas under jakten.
Daniel attackerades av björn: ”Skjuter medan björnen kommer mot mig”
Under jaktpasset blev Daniel attackerad av en björn. Trots att han lyckades skjuta den med minst två skott kom den bara närmare och närmare. – När hon stod ova
www.aftonbladet.se
Man attackerades av björnhona med ungar - Jakt & Jägare
En man skadades under helgen vid ett björnangrepp i samband med älgjakten i närheten av Ockelbo. Jakt & Jägare har talat med jaktledare Urban Wallqvist som berättar att mannen efter omständigheterna mår bra.
www.jaktojagare.se
...och vissa har nerver av stål vid björnmöte. Hona med unge. Var observant så ser du ungen uppe i trädet.
Tur att man lyckades hålla nerverna i styr och ingen brun fartrand i kallingarna. Den var stor nalle.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg