skoviktens betydelse

Jag gjorde ett litet test idag. Gick 5km/h på löpband 0% lutning. Använde pulsklocka.
Det blev 7 slag mer per minut med Meindl Island än med Nike Pegasus. Vet någon om det går att uppskatta skillnaden i energiförbrukning utifrån pulsskillnaden?
Jag tror nog att för min del är kängornas fördelar i fält värda de 7 pulsslagen.

Hur gjorde du testet?
Gick du 5 km med skor och sen direkt efter 5 km med kängor? Eller har du gjort det vid olika tillfällen? Tog du pulsen vid "målgång" eller snittpuls? Har du vänt på ordningen? Har du repeterat försöket med samma resultat?

Ja, jag är naturvetare... ;-)

Litet test

kanske det inte säger något, men jag hade inte tid med mer idag.

Gick 20min med vardera skotyp. Först kängan och sedan springskon. Tyckte att pulsen låg stabilt åtminstone de sista 10 min.

Kan du inte ha en känga på ena foten och löpdoja på andra och se om pulsen ökar med 3.5 slag?

Studien bör utökas. Fler personer. Fler skor. Längre tid.

Jag gjorde ett litet test idag. Gick 5km/h på löpband 0% lutning. Använde pulsklocka.
Det blev 7 slag mer per minut med Meindl Island än med Nike Pegasus. Vet någon om det går att uppskatta skillnaden i energiförbrukning utifrån pulsskillnaden?
Jag tror nog att för min del är kängornas fördelar i fält värda de 7 pulsslagen.

Tror personligen att det säkraste sättet att mäta är att ta reda på hur mycket syre som kroppen faktiskt förbrukar vid de olika aktiviteterna. Pulsslag kan påverkas av så mycket.

Beställ ett test på idrottscentrum i Östersund eller i Torsby skidtunnel :p.

Eller lita på känsla och erfarenhet och ta de pjuck som du tror mest på ;).

//Johan

Jag är också naturvetare -> Jag körde en Googling på "energy consumption vs heart rate" :)

Som jag förstår saken så kan ett mått som bygger på HR användas för att uppskatta energiåtgång, men en *individuell kalibrering* krävs (mot typ mätning av syreupptag) för att måttet ska bli någorlunda bra.

I det här fallet, om du bara är ute efter en uppskattning: energiförbrukningen är kanske 6-8 % högre (Jag räknade med max effekt vid 200 slag/min och min effekt vid ca 70 slag per minut och sen något linjärt...). Är inte detta vad som angavs i den där gamla tråden om ungefär samma sak?

Tänk om det vore så enkelt.........
Jo jag är naturvetare och har sett rätt många besvärliga skoskav........samt behövt gå om några ganska snabba...

Jag skulle inte vilja utsätta mig eller någon annan för ett test som innebar att gå i så klumpiga skor som de där Meindl-skorna.

Klumpiga nog i alpin terräng - och sen att ha dem på resan, också. Jisses.

Det finns ju så mycket smidigare och billigare alternativ, t ex av samma märke. Och klarar jag, som blir 66 i sommar, och har dåliga fotleder, att gå i dem så gör flertalet det också.

Jag har lagt märke till att multisportlag har lätta lågskor, medan militära elitförband har grova kängor. Jag tror inte nån av dessa grupper har gjort fel val. Vidare tror jag att "medelsnittsfrilufsaren" ligger oftast nånstans mellan dessa två extremer. Således ett brett spektra. Personligen lyssnar jag hellre på min egen kropp än på andras råd.

Agreed, bäst att välja efter sitt eget huvud tycker jag också. Jag kör med Lundhagskängor eller lite grövre Salomon-sportskor på mina friluftsaktiviteter. Vid jakt, fiske och vandring blir det i regel kängorna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
lantz Storleken har betydelse Kläder 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg