Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

Mer än en soldat och officer har åkt fram med bandvagn på skaren och klivit ur för att försvinna ner i snön, i två meter djup snö försvinner även den längväxte. Tror nog en fyrhjuling gör djupare spår om den hade behövt användas.

Vi hade under min tjänstgöring en trupptransport på vintern längs allmän väg. Centurion, IKV, PBV samt lastbilar och terengbilar banvagnar o mc. IKV och PBV gick åt sidan för att underlätta omkörning. Det gick bra några gånger. Men en bilist lade sig efter bandfordonen och gick åt sidan när dom gjorde det. Bilen bara försvann i ett snömoln. Det fanns gott om fordon som kunde hjälpa bilisten upp på vägen.
Order utfärdades att ingen hädanefter skulle gå ut för att underlätta omkörning. :)

/John

tango sa:
Mer än en soldat och officer har åkt fram med bandvagn på skaren och klivit ur för att försvinna ner i snön, i två meter djup snö försvinner även den längväxte. Tror nog en fyrhjuling gör djupare spår om den hade behövt användas.
VIsst kan en bandvagn med plastkarros ( tygg Hägglunds 206 ) riva upp lite med sina band men faktiskt har de lägre yttryck (< kg/cm2) än under skon på en normal vuxen människa. Mer än en soldat och officer har åkt fram med bandvagn på skaren och klivit ur för att försvinna ner i snön, i två meter djup snö försvinner även den längväxte. Tror nog en fyrhjuling gör djupare spår om den hade behövt användas.

Hägglund BV 206 är alltså denna, som en del räddningstjänster och friviliga resurgrupper, samt hemvärnet/försvarsmakten (och just det, taxibolaget i Enafors) använder/använde :

/Patrik

Ja det där känner jag igen från lumpen, skulle kliva av för pinkpaus ute i skogen och sjönk ner med snö till bröstet.
Blev rätt förvånad när huvudet var i höjd med banden helt plötsligt 😂

Jag förstår inte varför "anchor stake" är rätt i bild 6 och fel i bild 7? I bild 6 kommer i mina ögon "anchor stake" att utsättas för krafter som drar den uppåt ur marken?

[...]

Jag håller med om att det ser konstigt ut när man tittar på "anchor stake". Figur 6 och 7 skiljer sig dock även i vinkeln på "end post", och jag tror det är denna som avses vara korrekt i figur 6 men felaktig i figur 7.

Varför skulle du förvänta dig ett annat resultat i sand?

Sand är betydligt porösare än jord/gräsmatta. Du får nog mer fäste med din tältspik i jord/gräs.

/Patrik

PS När vi ändå pratar tältuppsättning så vill jag föreslå att vi skrotar ordet tältpinne och pratar om tältspik respektive tältstänger så blir det nog färre missförstånd. DS

Sand är betydligt porösare än jord/gräsmatta. Du får nog mer fäste med din tältspik i jord/gräs.

/Patrik

[...]

Jag tolkade "resultatet" i det delade youtube-klippet som att 45-gradersvinklad tältspik håller bättre än vertikal dito. Därav frågade jag varför man skulle vänta sig ett annat resultat beroende på underlag. Jag har ingen anledning att tro att den vertikala isättningen skulle klara sig bättre gentemot den 45-gradiga i poröst underlag.

PS jag instämmer i att diskussionen blir lättare att följa om man använder tältstång/tältspik istället för tältpinne :)

Jag tolkade "resultatet" i det delade youtube-klippet som att 45-gradersvinklad tältspik håller bättre än vertikal dito. Därav frågade jag varför man skulle vänta sig ett annat resultat beroende på underlag. Jag har ingen anledning att tro att den vertikala isättningen skulle klara sig bättre gentemot den 45-gradiga i poröst underlag.

PS jag instämmer i att diskussionen blir lättare att följa om man använder tältstång/tältspik istället för tältpinne :)

Eftersom sand rör sig lättare tror jag lättare att man "släpar loss" (dvs mot tältet längs linanas riktning) en tältspik men sitter den istället i jord tror jag mer att den "poppar loss" och spiken flyger lite uppåt. Tror sanden håller spiken mer med tyngd medan jord håller mer med friktion.

Men det är killgissningar så ta det med en nypa sand, eh, jag menar salt :cool:

/Patrik

Jag förstår hur du tänker, men varför skulle inte tältspiken som går rakt ner i marken släpas åt sidan lika mycket som den som går ner 45 grader?

Säg att båda rör sig 15 grader. Då kommer 45-gradersspiken luta 60 grader, medans den andra lutar 105 grader och lär ploppa upp rätt snabbt.

Jag förstår hur du tänker, men varför skulle inte tältspiken som går rakt ner i marken släpas åt sidan lika mycket som den som går ner 45 grader?

Säg att båda rör sig 15 grader. Då kommer 45-gradersspiken luta 60 grader, medans den andra lutar 105 grader och lär ploppa upp rätt snabbt.

Jag är inte med på vilka vinklar som får vilka gradtal men jag skulle nog ändå tänka att spiken ska i längsled följa tältlinans sträckning ut från tältet och sedan ska spiken sitta så vinkelrät det går mot tältlinan.

Får man sidokraft på tältspiken, särskilt på en Vformad spik har man ju mycket mindre "spik-yta" som håller mot, så poppar den nog lätt. Ju större spikyta som håller mot i marken, desto mer fäste.

Om mitt resonemang stämmer ovan så är nästa fråga, vilken längd på lina som är optimal, ska man sträva efter att linan träffar marken i 45 grader?

Något i min just nu lite trötta ingenjörshjärna säger mig det men kan inte just nu motivera det med bättre än att det är mitt emellan 0 och 90 grader.

Ska resonera lite med far (pensionerad maskiningenjör) och svärfar (pernsionerad fysiklärare) i helgen om vad de anser.

I alla teoretiska formler tillkommer ju sedan en "verklighetsfaktor" som justerar de optimala labförhållendena, kan kallas verkningsgradm friktionskoefficient eller liknande.

Och på verkligehetes tältplats kanske man inte får ner spiken överallt utan måste väga bra spikplacering mot sämre linvinkel eller tvärt om: bra linvinkel och dålig spikplacering, t ex grunt med jord med sten i marken.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg