Re: Mörka skogen
bigfoot; sa:
När jag pratar om skogsvandring tänker jag mest på låglänta vandringsleder i södra Sverige. Här har man ju en säkerhet i att det sällan är långt till närmsta väg, dessutom har man mobiltelefontäckning på de flesta ställen. Alltså bör det inte vara så himla omöjligt att få hjälp snabbt, särskilt om man dessutom har en GPS-mottagare och kan ge sin position.
Att gå vilse på skogsled är hur lätt som helst. Om leden är dåligt upptrampad och markeringarna sitter glest är det väldigt lätt hänt att man kommer ifrån leden. Så chansen att gå vilse är nog betydande även på vandringsleder. Å andra sidan kommer man väl inte så himla långt, eftersom det går förbannat långsamt att ta sig fram genom snårskog.
Lite utanför ämnet så är jag lite förvånad över att ett par skribenter är så negativa till skogsvandringar. Visst finns det trista partier, men skogen bjuder också på subtila upplevelser som inga fjäll kan: att följa stigen runt en trolsk skogstjärn, ta sig fram längs övervuxna gamla skogsvägar där solen strilar genom ett glest lövverk, eller kanske korsa en skogsbäck som stilla slingrar sig fram bland höga tallar är upplevelser som förstärks av vemodet och dunklet i en riktig skog. Om man har läst lite Tolkien eller studerat John Bauers teckningar kan skogsmiljöer vara nog så inspirerande som fjällen.
skog är förstås vardag för mig, eftersom jag bor invid en; den ingår i ett sammanhängande bälte av
skoger på ett par mil. Jag har varit där en hel del,
men kan knappast säga att jag vandrat.
På semester vill jag givetvis ha något helt annat
och då stör det mig att jag ibland måste
ned en bra bit under trädgränsen genom tät, brant
och svåröverskådlig skog. I augusti gick jag i
Trollheimen och valde genast bort
passagen förbi Kårvatn
- det fanns en omarkerad
högre variant. På en annan etapp måste jag ned en bit,
men fann en nästan optimal rutt. Det lägsta
stället gäckade mig dock rejält - jag såg en väg
jag skulle följa en kort bit, kanske 200 meter
framför mig och fick börja om och börja om
innan jag hittade en framkomlig variant. Träden var
som en mur.
På Frankrikes GR5, för 6 år sen, hade början en del låga partier, givetvis genom skog. På ett
ställe tappade jag markeringarna. Hittade tillbaka till
det ställe där markeringarna tagit slut, sökte på nytt,
gäckades. Då tog jag ut en kompassriktning (som om
jag visste precis var jag var!) och försökte följa den
så gott det gick, utan tydliga landmärken, och givetvis
med omvägar kring täta trädbestånd. Det var fanimej
inte lätt, men det gick.
I gott väder är det uppenbarligen lättare att orientera sig i fjäll, men man får vara beredd på
överraskningar om man rör sig
(utan stig) i brant terräng,
ty SÅ detaljerade är inte ens de norska 50
000-kartorna (ja, det är nästan alltid Norge
för min del).
Inte alltid så lätt att se framför sig.
Är det sant att folk går
orösat med 100 000-kartor
i svenska fjällen? Det verkar som att vissa
områden inte FINNS i 1:50 000. Sverige är ett
u-land.