Skogsvandring vs fjällvandring.

Re: Re: Mörka skogen

marmotta; sa:
Är det sant att folk går
orösat med 100 000-kartor
i svenska fjällen? Det verkar som att vissa
områden inte FINNS i 1:50 000. Sverige är ett
u-land.

Tja, lila fjällkartan är 1:100 000. Den gröna är 1:50 000, men den täcker ju bara södra fjällvärlden upptäckte jag när jag var i Lapplandsfjällen första gången. Går man längre norrut har man väl inte så mycket val (eller hur gör folk?).

Iofs man kan ju hålla sig nära Kebnekaise och gå på 1:20 000-kartan som finns :)
 
100000- vs 50000-del

Inte är det nåt större problem med 100000-delskartorna, till fjälls är det ju så stora och markerade vyer så att orientera efter dem (kartorna) är ju inget problem.
Själv gick jag i sommar från Nyskoga till Malung genom Tiomilaskogen mellan Värmland och Dalarna med 100000-delskartor (Vägkartan). Funkade det också.

/p-a
 
Re: Re: Re: Mörka skogen

millimeter; sa:
marmotta; sa:
Är det sant att folk går
orösat med 100 000-kartor
i svenska fjällen? Det verkar som att vissa
områden inte FINNS i 1:50 000. Sverige är ett
u-land.

Tja, lila fjällkartan är 1:100 000. Den gröna är 1:50 000, men den täcker ju bara södra fjällvärlden upptäckte jag när jag var i Lapplandsfjällen första gången. Går man längre norrut har man väl inte så mycket val (eller hur gör folk?).

Iofs man kan ju hålla sig nära Kebnekaise och gå på 1:20 000-kartan som finns :)
Det är vad man fått vänja sig vid, dvs. 1:100000. Inga större problem med det, men visst är det trevligt med 1:50000, och gärna att inte bara få 20- meterskurvorna utsatta. Norrmän jag träffade tittade på min fjällkarta och tyckte "det var en dålig karta du har". Vissa norska kartor visar även bit av svenska sidan i 1:50000, hur de nu lyckats med det.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Mörka skogen

Raskesven; sa:
Det är vad man fått vänja sig vid, dvs. 1:100000. Inga större problem med det, men visst är det trevligt med 1:50000, och gärna att inte bara få 20- meterskurvorna utsatta. Norrmän jag träffade tittade på min fjällkarta och tyckte "det var en dålig karta du har". Vissa norska kartor visar även bit av svenska sidan i 1:50000, hur de nu lyckats med det.

Raskesven

Va, det är väl bara att fortsätta rita på andra sidan gränsen? Eller är den norska sidan i 1:100000? Då är det konstigt :)

Höjdkurvorna är ju luriga på gränsen, eftersom det verkar vara standard i norge med dubbelt så långt mellan dem. "Vi går upp på norska sidan, för det är ju inte lika brant där."
 
Re: Re: Re: Re: Re: Mörka skogen

millimeter; sa:
Raskesven; sa:
Det är vad man fått vänja sig vid, dvs. 1:100000. Inga större problem med det, men visst är det trevligt med 1:50000, och gärna att inte bara få 20- meterskurvorna utsatta. Norrmän jag träffade tittade på min fjällkarta och tyckte "det var en dålig karta du har". Vissa norska kartor visar även bit av svenska sidan i 1:50000, hur de nu lyckats med det.

Raskesven

Va, det är väl bara att fortsätta rita på andra sidan gränsen? Eller är den norska sidan i 1:100000? Då är det konstigt :)

Höjdkurvorna är ju luriga på gränsen, eftersom det verkar vara standard i norge med dubbelt så långt mellan dem. "Vi går upp på norska sidan, för det är ju inte lika brant där."
Jag tänkte mest på var norska kartverket fått sina uppgifter för 1:50000 i Sverige, när nu lantmäteriets kartor är i 1:100000. Men ekvidistansen är densamma, dvs. 20 m, så de har kanske bara förstorat upp svenska fjällkartan till 1:50000. "Svenska delen reproducerad från svenska topografiska kartan 1:100000", står det på norska kartan över Sulitelma, som är i 1:50000 och visar någon dryg mil in i Sverige.

Raskesven
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg