Skillnaden mellan NNN och NNN BC

Låter ju bra med möjligheten till "bootfitting" (det får jag alltid göra med mina utförspjäxor), men går de att göra bredare om tårna?
Det kan jag inte svara på. Det är främst de hårda delarna som kan formas, se tex https://madshus.com/en-se/support/technical-guides
Tåboxen tror jag inte kan ändras, men gissar att det finns tillverkare som har bredare än andra.

Anpassningar av slalompjäxor har funnits sedan de började tillverkas i plast. Räcker inte en formbar innersko kan skalet ändras. Har själv sprutad innersko. Finns behovet finns en lösning vilket jag tror gäller även för längdpjäxor.

Hur har du löst problemet på dina BC-pjäxor?

Tack för Madhus-länken, den var nyttig på många sätt! Har faktiskt inte provat Madshus, tyckte de såg smala ut i tåboxen i relation till deras instegsvolym. Men skenet bedrar ibland, får bli av att testa IRL.
(...) Hur har du löst problemet på dina BC-pjäxor?
Jag har efter några felsatsningar hittat en kanske inte idealisk men helt OK pjäxa (Lundhags, modellen verkar inte finnas kvar, bara lågt gummiskydd kring tårna, läder i övrigt). Den har en tydlig "midja" som håller fast foten i höjd med fotvalvet, och hyfsat låg instegsvolym. Jag har fått lästat ut tåboxen så mycket det nu gick och bytt innersula till en som är tunnare längst fram. Kring insteget får jag ändå köra mitt standardtrick: två gamla ullrotté-knästrumpor med avklippt fot, hopvikta till lagom tjocka och mjuka "bilringar", som får fylla ut utrymmet kring vristerna.
Men sådana småknep funkar ju inte i hur smala/högvalvade skor som helst.

Tack. Ja, detta tåls att tänka på. Men jag ska kolla efter ett par skatepjäxor, och se om det gör någon skillnad.
Enligt min erfarenhet är det stor skillnad i stabilitet mellan pjäxor för klassisk skidåkning och skejtpjäxor.
Har åkt med NNN-bindning och skejtpjäxor flera år och tycker det fungerar jättebra. Men förra skridskosäsongen råkade jag en gång få med fel par pjäxor, åka med klassiska pjäxor var mycket mera ostadigt och vingligt och inte alls lika roligt. Jag har även ett par skenor med BC-bindning och turpjäxor, det är också bra men föredrar skenorna med den lättare NNN-bindningen.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg