Hej
Jag skulle vilja veta för å nackdelar och skillnader mellan optimus nova å polaris.
En av dom kommer att bli min första multibrännare.
Tomas
Köken är i mycket tämligen likartade och det kommer ned till detaljer. Den största fördelen är (i det fall man tänkt använda vanlig gaskanister) att det går att köra med gas i polaris. Och flaskan kan då - för vinterbruk - vändas upp och ned.
Jag äger bägge köken och tycker bägge har fördelar jämtemot den andra, pga konstruktionerna:
Nova känns "stabilare" - inte minst i bränslereglaget, som i Nova-fallet är en ihopfällbar "tunga" att ratta på, medan Polaris har en bygel av kraftig metalltråd där i stället. Den har jag emellertid ibland lyckats böja vid oförsiktig användning - vilket man föredrar är i och för sig en smaksak - bygellösningen gör ju köket _lättare_ medan metalltungan gör reglaget mer gediget och - i mitt tycke - mer exakt.
Jag gillar själv bränsleledningen på mitt nova bättre - då den är märkbart styvare än Polaris. Åter igen - en smaksak.
Vad jag VERKLIGEN gillar med Nova är bajonettfästet för bränsleledningen mot pumpen, i stället för skruvinfästningen på polaris - å andra sidan: På polaris kan man ju köra gas (i samma insfästning), så...
Du hajar. Det är en fråga om tycke och smak.
Jag gillar vindskyddet till Nova bättre. På polaris får man å andra sidan med en bra bottenplatta av samma folie (det kanske man får på Nova numer också, det vet jag inte - mitt Nova är rätt gammalt?). Men folien är tunnare till polarisen, och det blir lätt hål i "vecken" när man viker ihop den. Samtidigt - vindskyddet är - som allt annat - lättare på Polaris än på Nova.
Vad det gäller "mekabilitet" i fält är köken likartade.
Jag har svårt att säga vilket som är "bäst" för det jag anser vara fördelar med det ena köket över det andra kan andra givetvis se som en nackdel.
Jag upplever mitt Nova som betydligt tystare (när jag kör på bensin) än Polaris. Det kan å andra sidan också bero på individuella skillnader mer än på modellerna - jag vet inte - men för mig är Nova betydligt tystare än just mitt Polaris, när jag kör det på samma bränsle.
Så... Några av mina tankar... Jag vet inte om jag hjälpte eller mer introducerade fler frågor - men jag hoppas att jag kunnat bidra med något.