Min åsikt är att det spelar roll.
Soto har egen gänga.
MSR har egen gänga.
Primus och Optimus har enligt vissa samma gänga. Men har någon fått det bekräftat av Primus eller Optimus eller av kunnig person som kan hantera en gängsökare. Varför skulle Primus och Optimus ha samma gänga, dom var och är konkurrenter.
Om några halvglada amatörer säger att det går bra, är dom då juridiskt ansvariga när en person blandar märken med ett mer eller mindre bra handhavande och pump och flaska delar på sig när köket används.
Personligen så tar inte jag några risker med sådana här saker som kan mycket enkelt ha en dödligt resultat.
Jag skulle bara acceptera svar från Primus eller Optimus att det går bra att använda konkurrentens pump.
Vad säjer försäkringsbolaget när du kommer med en skada ( förhoppningsvis på dej själv och inte på någon annan ) och dom under utredningen upptäcker att det är olika märken på pump och flaska.
Ta en skärmdump på tråden och spara den så kan du visa att du fått råd av experter att det går bra att ha olika märken på pump och flaska.
Hej Dan, du är uppenbarligen en ytterst noggrann och försiktig person. Bra så – ta då och fråga Primus resp. Katadyn själv så får du (
möjligen!) ett svar. (
Min gissning är att du kanske får ett svar från Primus, men sannolikt inte från Katadyn.) Svar på din noggrannhetsnivå alltså.
Och: den enda som KAN vara juridiskt ansvarig för vad som, det är användaren själv - som av leverantörerna förväntas veta vad hen håller på med, ha läst (och förstått!) manualerna, inte göra något som tillverkaren / försäljaren inte förväntat sig, etc etc. Och i alla andra fall: konsultera sakkunskapen. --- Vilket är vad
vi försöker dela med oss av våra tidigare erfarenheter för här på Utsidan. Så att inte alla de nya multibränslebrännarna som bevistar Utsidan ska behöva uppfinna hjulet igen - med egna experiment.
Så, för alla oss andra som inte bryr oss om vad tillverkarna och deras horder av jurister tycker, kan jag informera att
jag har gängtolkat alla mina olika bränsleflaskors halsgäng – för många år sedan. Vad jag fann var att samtliga de vanliga flaskorna var avkomlingar till den flaskstandard som Schweiziska SIGG satte, redan för en evighet sedan. På sena 50-talet? Undantagen var, som Dan mycket riktigt konstaterar ovan, SOTO och MSR som valt egna gäng- och tätningsstandarder. Alla de övriga har, så exakt som masstillverkning av konsumentprissatta produkter tillåter, samma gänga och halsdesign. Punkt.
Eventuella smådifferenser inom toleransgränserna för tillverkningen har erfarenhetsmässigt ingen som helst betydelse. Och tätningsmässigt så är det ’friskheten’ hos O-ringen mellan pumpen och flaskhalsen som bestämmer om det tätar tillräckligt, inte gängorna. Alla hårdnade gummiringar tätar dåligt, oberoende av märke…
/Odd