vibbe; sa:*****************************************************
SKIT IN - SKIT UT, GÄLLER HÄR SOM I SÅ MÅNGA ANDAR FALL
Jag kan väldigt lite om andar, men känner ändå att jag är tvungen hålla med Vibbe om att frågeställningen öppnar för missförstånd. Dock tycker jag inte frågeställaren har gjort sig förtjänt av att få skit. Inspirerad av Vibbe-retoriken har jag tagit mig friheten att markera problemet i frågeställningen med STORA bokstäver:
"Antag att vi har en startbana för flygplan som täcks av ett stort rullband. På bandet står ett flygplan. Bandet är konstruerat så att det känner av planets hastighet (PLANETS HASTIGHET RELATIVT MARKEN ELLER RULLBANDET?) och automatiskt rullar bakåt med precis samma hastighet som planet rullar framåt. Kan planet lyfta?"
Frågeställningen öppnar alltså för minst två alternativa tolkningar.
Alt. 1: (Rullbandets hastighet är samma som planets hastighet relativt marken) Planet rör sig alltså framåt genom luften med samma hastighet som om det startade från marken. (Enda skillnaden är att planets hjul rullar dubbelt så fort jämfört med om det hade startat från marken.) Alltså lyfter planet om däcken inte går sönder eller rullmotståndet blir för stort.
Alt. 2: (Rullbandets hastighet är samma som planets hastighet relativt rullbandet) Planet rör sig alltså inte framåt relativt marken (eller luften) och kan alltså inte lyfta (om det inte blåser orkanstyrka).
Slutligen vill jag passa på att skicka en försenad födelsedagshälsning till Vibbe som firade sin 7-årsdag i måndags. Grattis Vibbe! Hoppas att du fick den där "Den lille fysikern"-lådan som du önskade dig.