SKF Klätterförsäkring!?!?!?

Jag har också förvånats stort av den oannonserade förändringen. Skrev då till kansliet och fick efter ett tag följande svar:

Hej Alex

Fick dit e-post av vårt kansli, jag finner inte ditt e-post i min inkorg.
Troligen beror detta på att vi för ca en månad sedan flyttade kansliet och
vi hade under den perioden problem med e-postservrar och en del e-post har
därför aldrig kommit fram!

Förbundsstyrelsen (FS) arbetar ständigt med att se över förbundets kostnader
och avtal. FS har under de senaste två åren arbetat mycket med förbundets
försäkringar. Vi gjorde en översyn över den dåvarande försäkringen och såg
över de försäkringar som finns på marknaden. Vi fann tre saker, den ena var
att flertalet av försäkringsbolagen inkluderar klättring i sina
försäkringar. För ett par år sedan var det tvärtom då var klättring
undantaget och sågs som en högrisksport. Låga skadeantal m.m är orsaken
bakom deras revidering. Det andra vi fann var att vår gruppförsäkring dvs
medlemsföräkringen låg mycket högt i invalidietsersättning i jämförelse med
övriga idrottsförbund (det är invalidetsersättningen som i hög grad styr
premien). Den tredje aspekten var att resandet bland våra medlemmar har ökat
och att det där fanns en brist hos försäkringsbolagen då hemtransport och
"help & rescue" i mycket stor utsträckning saknas helt och är mycket
kostsamt om man är oförsäkrad.

Svenska klätterförbundet medlemsförsäkringen är en grundförsäkring och är
ett komplement till medlemmens egna olycksfallsförsäkring. Den har alltid
varit tänkt att ge ett grundskydd och den medlem som skadar sig får alltid
ut "dubbelt" dvs man kan söka ersättning från både sin individuella
olycksfallsförsäkring och sin medlemsförsäkring.

Med anledning av ovanstående förhandlade förbundsstyrelsen med Folksam för
anpassa medlemsförsäkringen till en nivå mer lik övriga idrottsförbund samt
att förbättra den reseförsäkring som kan köpas separat. Resultatet blev en
något sänkt invalidetsersättning och att försäkringen enbart gäller i
norden. Reseförsäkringen täcker däremot hela världen och innefattar även
"help & rescue" och hemtransport. Detta gjorde att vi fick en kraftigt sänkt
premie, förbundsstyrelsen beslutade då att sänka medlemsavgiften till
förbundet för klubbarna/föreningarna till 155kr/vuxen och 90kr/junior.

Vi har på hemsidan och kommer via Bergsport informera om den förändrade
försäkringen. När det gäller medlemsavgiften så har vi informerat klubbarna
om att förbundet sänker deras medlemsavgift gentemot förbundet. Om klubbarna
sedan beslutar att sänka sin medlemsavgift till sina medlemmar har vi EJ
någon möjlighet att påverka och är deras rättighet att själva besluta via
årsmöte - medlemsmöten eller styrelsen om de fått mandat att ta det
beslutet.

Pga av sjukdom hos personal på Folksam samt jul och nyårshelgen, blev det en
fördröjning i försäkringsarbetet och förhandlingarna var klara två dagar
innan årsskiftet. Därefter skedde kansliflytten vilket orsakat att vi inte
lyckats sprida informationen på bästa sätt. Men nu har vi ett mer fungerande
kansli och hoppas få igång en bättre kommunikation med klubbar och medlemmar
igen.

Med vänliga hälsningar

Niklaes Nathén
[ se http://www.klatterforbundet.se/ för kontaktinfo /admin ]

Det är alltså upp till klubbarna att sänka medlemsavgift eller åtminstone offentligt diskutera detta. SKF har skött informationen dåligt, men har iaf sänkt sina avgifter motsvarande sänknigen av premier, dvs bevarat de intressen som gick att bevara.

Senast redigerad av en moderator:
(Snälla ta bort e-mailadress och telefonnummer ur förra inlägget, det kommer att bli spammat! Jag vet inte vad jag skulle göra med den som lade ut min e-mailadress på nätet...)

I svaren är det tre saker jag funderar över.

1. Tiden för förändringen

2. Invaliditetsbeloppet

3. Prisförändringen

1. Tiden för förändringen
Om man p g a i stort sett vilka skäl som helst missar en deadline så ska det väl inte var för andra som det blir tokigt, utan för den som missar tiden? I det här fallet fanns det nåt skäl till varför förändringen blev klar i samband med nyåret, vilket i sin tur innebar att informationen till klubbarna gick ut EFTER att medlemsavgifterna skulle vara betalda. Då KAN ju inte ens klubbarna, med rimliga medel, sänka avgiften. Eftersom det anges som främsta skälen till förändringen så faller ju hela upplägget. För att var ute i rätt tid måste man alltså meddela klubbarna det nya läget innan klubbarna fastställer kommande medlemsavgift. I fallet med t ex, så missade man alltså den tiden med ca 1 år(!!) eftersom årsmötet fastställer nästa års avgift. Årsmötet hålls i januari. Detta i enlighet med stadgar som gissningsvis är gemensamma för många klubbar i förbundet.
Så här kan man alltså bara inte göra.

2. Invaliditetsbeloppet
Det är rimligt att invaliditetsersättningen är högre för just SKF-medlemmar eftersom det faktiskt fortfarande är så att många försäkringar exkluderar klättring från vad man får företa sig under försäkringsskyddet. Så är det i alla fall med flera livbolag som arbetsgivare träffar avtal med. Alltså är det motiverat med högre ersättning i SKF-försäkringen än vad som ingår i en försäkring från Friidrottsförbundet eller Frisbeeförbundet eller vad man nu tänker sig som jämförelse. Vi kunde ju också se längre upp i den här tråden att flertalet bolag som riktar sig till konsumenter exkluderar klättring från "godkända" aktiviteter.

3. Prisförändringen
Fanns det ett önskemål från klubbarna att sänka avgifterna? Var prissänkningen relevant i förhållande till förändringen i villkoren? Kan de klubbar som inte har sänkt avgiften teckna ett tillägg till samma pris som sänkningen för att få de tidigare villkoren?
Nu uppfattar jag alltså att man sparar en slant när man exkluderar utomnordisk klättring samt sänker invaliditetsbeloppet. Medlemmen får då betala ungefär tre gånger så mycket för att komplettera med resetillägg, men bibehållen låg invaliditetsersättning!! Är det en bra förhandling, eller ens rimlig?
Sen måste jag ju säga att jag inte är helt klar över reseförsäkringsvillkoren i den tidigare försäkringen, den nya "normalvarianten" resp tilläggsförsäkringen. Utifrån priserna så borde ju den nya tilläggsförsäkringen ge väsentligt bättre skydd än den gamla.

Om jag sedan titta på premien och skyddet osv så inser jag att försäkringsbolaget kanske inte gör nån drömaffär, men nu är det ju förändringen vi diskuterar, samt skälen till denna. Jag kan inte i SKFs svar ovan utläsa att f-bolaget vägrade att fortsätt med det gamla upplägget, utan uppfattar att detta var tänkt som en förbättring från SKFs sida.
Det är det jag nu ifrågasätter, samt naturligtvis handläggningen av detta.

Finns inget konstigt med detta...
Det är nog en hel del folk som betalat in medlemskapet enbart för försäkringen, vilket de kände till så klart. Därför är det knappast förvånande att de har väntat lite med att göra ett fullfärdigt utskick tills efter långt efter årskiftet. Lite info på hemsidan för att ha ryggen fri, sen spela på att de flesta betalar ändå... Blir ju mer pengar så.

Jag gissar mer på klantighet än lömskhet...

Kanske kanske inte, vad jag och många andra förväntar oss och saknar är en ursäkt offentligt till medlemmarna, avbön och hela faderullan. Fram till dess kommer jag att fortsätta dissa SKF och dess styrelse till alla jag känner.
Är numera medlem i CAF, vilket jag tror och hoppas är en organisation betydligt bättre lämpad att tillvarata mina intressen.

/K

Hej,
Att gå med i Caf låter ju som en br ide om ska vara mycket nere i alperna, man brukar få riktigt bra rabatt på hyttorna mm, vad gick medlemskap loss på??

Historien upprepar sig

Är numera medlem i CAF, vilket jag tror och hoppas är en organisation betydligt bättre lämpad att tillvarata mina intressen.

/K

När klätterförbundet var nytt i mitten av sjuttiotalet så var jag, och andra med mig, medlem i CAI Sezione Bolzano, av försäkrings- och hyttrabattmotiv. Vissa var också med i den Österrikiska Alpföreningens Danmarkssektion.

Hej,
Att gå med i Caf låter ju som en br ide om ska vara mycket nere i alperna, man brukar få riktigt bra rabatt på hyttorna mm, vad gick medlemskap loss på??

Först måste man ha läkarintyg på att man klarar de aktiviteter man tänkt sig. Förvisso en ren formalitet och fystestet klarar vem som helst som inte är halt eller lytt, kostar väl en 25 €.

Sen kostar medlemsskapet 73.5 € och gäller från slutet av sep 08 till slutet oktober 09 har jag för mig.

Alltså en bra bit dyrare än medlemsskap i SKF, men sen ska man ha jäkligt klart för sig att medlemsskap i SKF inte genererar rabatt på hyttor i vare sig Fr, Ch eller It Alperna trots att det står UIAA på medlemskortet. Det beror på att i Sverige kan inte utländska, besökande klättrare räkna med någon rabatt i svenska "bergshyttor" eller ska vi säga fjällstugor/fjällstationer, då dessa inte drivs av någon UIAA-ansluten organisation. I praktiken kan man dock förmodligen visa upp sitt svenska SKF-kort i hyttorna häromkring och få rabatt om hyttvärden är hygglig eller inte har koll, men generellt gäller alltså inte SKF-kortet utomlands.

Vad jag även hört (alltså ren HÖRSÄGEN) är att försäkringen man får via CAF visat sig vara bättre på många sätt än Carte Neige, men om detta vet jag inte mer utan det får den som vill sätta sig mera i googla själv.

/K

Utmärkt idé, om planen är att stänga ned SKF genom att tillse att ingen ställer upp i styrelsen i framtiden.

Vad har du för glädje av en styrelse som agerat på ett sätt som är grunden till hela tråden? I och med att SKF går mer och mer åt sport -och plastklättring så lär det väl inte saknas kandidater i framtiden oavsett vad som skrivs här.
Skulle rent hypotetiskt kunnat tänka mig att ställa upp, men av flera skäl tror jag inte att jag skulle bli nominerad...ha ha

/K

Alltså en bra bit dyrare än medlemsskap i SKF, men sen ska man ha jäkligt klart för sig att medlemsskap i SKF inte genererar rabatt på hyttor i vare sig Fr, Ch eller It Alperna trots att det står UIAA på medlemskortet. Det beror på att i Sverige kan inte utländska, besökande klättrare räkna med någon rabatt i svenska "bergshyttor" eller ska vi säga fjällstugor/fjällstationer, då dessa inte drivs av någon UIAA-ansluten organisation. I praktiken kan man dock förmodligen visa upp sitt svenska SKF-kort i hyttorna häromkring och få rabatt om hyttvärden är hygglig eller inte har koll, men generellt gäller alltså inte SKF-kortet utomlands.

Jag har aldrig haft problem att få UIAA-rabatt i frankrike eller schweiz när jag viftat med SKF-kortet. Någon gång har hyttvärden sett lite skeptisk ut eftersom namnet på kortet var handskrivet, men det är det enda.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg