skatingskidor för fjället?

Jag har testat

Jag har ett par gamla smala stigudar från 1997 (Pomocca) som jag hade med när jag skejtade mellan Abisko-Nikka för ett par år sedan. Jag har dock bara provat att de sitter - använde de aldrig på den turen.

Lite skumt känns det att ha hudar under skejtskidorna eftersom hälglappet är mindre än för turlagg och sulan mindre böjbenägen fram. Det var bl.a. därför de stannade i säcken vid branten efter Abiskojaurestugorna mot Keron.

/Tommy

Re: Jag har testat

Tommy E; sa:
Lite skumt känns det att ha hudar under skejtskidorna eftersom hälglappet är mindre än för turlagg och sulan mindre böjbenägen fram.

Detta hade jag inte ens tänkt på! Men det är ju rätt självklart egentligen.

/Andreas

Skejtskidor m stålkant revisited?

Jag bumpar denna gamla tråd m frågan: Känner ni till märke, modell och inköpsplats för några skateskidor med stålkant?

Tacksam för hjälp!

/A.

Jag bumpar denna gamla tråd m frågan: Känner ni till märke, modell och inköpsplats för några skateskidor med stålkant?

Tacksam för hjälp!

/A.

Som lite halvaktiv längdåkare känner jag inte till någon dylik pjäs.

På 70-talet hade jag kompisar som körde skid-O och dessa skidor hade en kort stålkant, men har inte sett sådana på mer än 20 år...

Varför stålkant..?

//J

Jag såg såna i fjol utanför Helagsstationen, med två glada åkare på dessutom!

Sålkant kanske känns overkill, men dels borde det förlänga livslängden, men ffa ge nödvändigt grepp på isig skare (samma helg som vi såg sagda skate-åkare, blåste det så att man kunde telissvänga på helt plan mark, större delen av sträckan mellan Helags och Kläppen... DET hade inte varit kul utan bra stålkanter.)

Jag såg såna i fjol utanför Helagsstationen, med två glada åkare på dessutom!

Sålkant kanske känns overkill, men dels borde det förlänga livslängden, men ffa ge nödvändigt grepp på isig skare (samma helg som vi såg sagda skate-åkare, blåste det så att man kunde telissvänga på helt plan mark, större delen av sträckan mellan Helags och Kläppen... DET hade inte varit kul utan bra stålkanter.)

Ok, det kanske var gamla lagg du såg...eller så finns det någon specialmodell för multisporttävlingar.

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg