skatingskidor för fjället?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

kr-val; sa:
Var det svenska landslaget? Kanske man skulle beställa en film från norska skidförbundet istället... :)
Njae, det tror jag inte är någon större vits. Sett till tekniken så åker svenskarna lika bra som norrmännen. I.o.f.s. så kan man ju titta på Kristin Steira (tror jag). Hon har fin skateteknik.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

Pask; sa:
kr-val; sa:

De beskrivningsfilmerna var väl ingen höjdare. Det som skall föreställa växel 4 är i mina ögon växel 2. Dessutom tycker jag att åkaren har lite halvdan teknik (till skillnad från mig, som har en i stort sett fulländad dito...). :)
Jag håller med om växel 4 (=2) och åkarens teknik. Växel 3 är verkligen inget att hänga i julgranen heller om man säger så... ;)
Av vad jag sett på Skidsport så har du en mycket bättre tredjeväxel än tjommen på den där filmen. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

haskell; sa:
Av vad jag sett på Skidsport så har du en mycket bättre tredjeväxel än tjommen på den där filmen. :)

Åh, tackar ödmjukast för detta. Nu är den förhoppningsvis ännu bättre efter vinterns teknikträning.

Peter

Re: Skate skidor med stålkant?

bionicon; sa:
Vill gärna vet om fenomenet dyker upp igen.
Har orienterings skidor stålkant?

Det har jag svårt att tro. Skidorientering körs väl mest nere i skogen och jag tror att man preparerar spår också (fast väldigt många olika spår så att man kan köra fel...). Spåren är dock ganska smala varför kortare skidor kan vara lämpligt, har jag hört. Något behov av stålkanter kan jag inte se.

Någon som hittat någon spännande skida eller skaffat sig några erfarenheter (nu under sommaren ;-) att bidra med?

/Andreas

Re: Re: Skate skidor med stålkant?

ala; sa:
bionicon; sa:
Någon som hittat någon spännande skida eller skaffat sig några erfarenheter (nu under sommaren ;-) att bidra med?

/Andreas

Hej
Jag är själv inne på samma tanke och söker efter en lätt, kort, stabil och tålit skateskida som man kan åka med över myrar, på sjöar och på fjället.

Förutom Fisher Pacer Skate så verkar Atomic NX:11 kunna vara ett alternativ. Salomon har ju modeller som heter Snowscape som är lite bredare och kortare men dessa verkar vara med vallningsfritt belag.

Jag har själv inte provat någon av dessa skidor, är det någon annan här som gjort det?

mvh
Jan-Eric

Var??

Någon som vet var man kan köpa Fisher Pacer Skate eller Atomic NX:11??

Om jag hittar något par köper jag det så återkommer jag med omdöme senare (så är det iaf någon som har testat dom)...

Jag sökte på google och fick upp ett antal webbutiker som sålde dem. Det borde inte vara något problem att beställa från någon av dem.

Spännande att höra dina utlåtanden sedan!

mvh
J-E

Madshus (har) (kommer) gör i alla fall reklam för en serie dom kallar eXercise, där längsta längd är 183 cm. Övriga mått 52 47 50. Finns i två olika material för skate.

Kör en del i skoterspår, vilka inte alltid är så breda, då är det bra med en kort skida. Har under två säsonger kört på Madshus Megasonic och dom är fortfarande bra.

Stighudar på skateskidor?

Eftersom skateentusiasterna tycks ha samlats i denna tråd provar jag att ta ett litet sidospår.

Är det någon som testat att sätta stighudar på skateskidorna? Jag tänker mig situationen när man efter en lång dag är alltför trött för att orka skatea upp för den sista kilometerlånga backen (eller längre tex upp till sylstationen). Då måste det ju vara mycket enklare att slänga på ett par smala stighudar och gå rakt upp än att saxa sig upp!?

Någon som testat?
Finns det tillräckligt smala hudar att köpa?
Innebär det några problem med det hårda spannet?

/Andreas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg