skatingskidor för fjället?

Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

Pask; sa:
kr-val; sa:
Faller ibland i ett slags gåtillstånd där man glider bara lite för varje steg och skjuter på omväxlande med höger och vänster stav (ej samtidigt).

Kallas för växel ett i skejtsammanhang.

Peter

Ett återkommande problem för mig vid skate... För mycket växel ett och för lite raketen (växel tre) i backarna. :)

/A

Re: Re: Andra korta skatingskidor?

ala; sa:
Behövs egentligen stålkanten för skarföre? eller är det för utförsåkningen den behövs? Själv tänkte jag hålla mig till relativt platta fjäll och strunta i toppturerna och då tror jag mina vanliga skateisar funkar bra....
Helt rätt, jag tror "plastkanter" skär tillräckligt bra in i även hård skare. Hittar man isfläckar blir det problem, men det går alltid att gå runt. Däremot är stålkanter nödvändiga för att få bra grepp om man skall köra telis på hårdare före.

Egna erfarenheter

Var uppe i Grövelsjön under påsken och hade tre underbara dagar med mina skateskidor ute på kalfjället. Nu har jag vanliga skate skidor, 195 långa utan stålkant. Jag har aldrig känt behov av stålkanter. Jag har även varit mycket ute på sjöar och i skärgården och det kan vara snudd på glansis och ändå fungera bra... Nu i fjällen var det fint före på morgonarna men lite väl mjukt på eftermiddagarna, men det gör ju inte så mycket. Tror att jag skulle åka med mindre energiåtgång i de flesta fören med skate skidorna bara för att dom är så lätta och smidiga. Ibland är det ju lite vingligt utför. Men oftast kan man "släppa på" och hoppas på att snön bär. Helt klart är mina skateskidor det självklara valet då jag ska ut och "cruisea".
Jag har försökt få tag på ett par Fischer pacer skate (kolla in på deras sida) utan att lyckas. För mig som väger knappt 80 pannor rekomenderas 161 cm långa!! Skulle vara perfekt för skogs och myråkning också då man måste trixa runt träd och grenar. Verkar dock svårt att få in dom i Sverige. Någon som vet???
Salomon X-Adventure har fiskfjäll vilket gör mig tveksam...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-03-31 kl 09:46]

Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

kr-val; sa:
Pask; sa:
kr-val; sa:
Faller ibland i ett slags gåtillstånd där man glider bara lite för varje steg och skjuter på omväxlande med höger och vänster stav (ej samtidigt).
Hade ingen aning om det. Hittade detta som bra beskriver de fem växlarna:
http://goto.glocalnet.net/draghundsport/skidtekn.html

För den som är intresserad kan man beställa en teknikvideo från svenska skidförbundet som ger tips om skateteknik. Den är ganska informativ och bra. Jag skulle köpa en i vintras men den finns endast på VHS! Skrämmande! och det finns inga planer på DVD-utgåva. Filmen levereras sannolikt i en exklusiv samlarutgåva med runsten och flintakniv. SUCK...

/Andreas

Re: Re: Re: Andra korta skatingskidor?

kr-val; sa:
Helt rätt, jag tror "plastkanter" skär tillräckligt bra in i även hård skare. Hittar man isfläckar blir det problem, men det går alltid att gå runt. Däremot är stålkanter nödvändiga för att få bra grepp om man skall köra telis på hårdare före.

Jag har svårt att se en skida som har vettiga utförsegenskaper som jag skulle vilja skatea med. Jag tror det är som vanligt med längdskidor att man gör bäst i att inte försöka svänga i skarpare kurvor och liknande utan att man så att säga trampar sig runt.

Men som sagt inget för toppturerna kanske. Min kompis Bobba sa en gång "toppturer är trevligt men det jobbiga är att man måste åka ner efteråt".

/Andreas

Re: Re: Re: Re: Andra korta skatingskidor?

ala; sa:
Jag har svårt att se en skida som har vettiga utförsegenskaper som jag skulle vilja skatea med. Jag tror det är som vanligt med längdskidor att man gör bäst i att inte försöka svänga i skarpare kurvor och liknande utan att man så att säga trampar sig runt.

Men som sagt inget för toppturerna kanske. Min kompis Bobba sa en gång "toppturer är trevligt men det jobbiga är att man måste åka ner efteråt".
Ja, det beror väl på var man vill lägga upplevelsen. Om det ligger i själv skatandet är det rätt att satsa på rena skatingskidor. För mig lockar expeditionstanken att ta mig till en viss punkt och att njuta av både platt- och backåkning. För detta är jag beredd att offra lite av skatingegenskaperna för att få möjlighet att klämma i med telissvängar utför.

Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

ala; sa:
Pask; sa:
kr-val; sa:

Peter

Ett återkommande problem för mig vid skate... För mycket växel ett och för lite raketen (växel tre) i backarna. :)

/A

"Det är ingen skam att köra i växel ett!"
Det brukar jag försöka intala mig när det går trögt uppför. :)

Peter

Re: Re: Re: Re: Re: Andra korta skatingskidor?

kr-val; sa:
Ja, det beror väl på var man vill lägga upplevelsen. Om det ligger i själv skatandet är det rätt att satsa på rena skatingskidor. För mig lockar expeditionstanken att ta mig till en viss punkt och att njuta av både platt- och backåkning. För detta är jag beredd att offra lite av skatingegenskaperna för att få möjlighet att klämma i med telissvängar utför.

Här ett exempel från Fischer med stålkant men relativt kort och smal bör gå bra att både skata och åka utför på.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...kat=Winterausr%FCstung&u_kat=Skier%2C+Skisets

Thure

Re: Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

Pask; sa:
kr-val; sa:

De beskrivningsfilmerna var väl ingen höjdare. Det som skall föreställa växel 4 är i mina ögon växel 2. Dessutom tycker jag att åkaren har lite halvdan teknik (till skillnad från mig, som har en i stort sett fulländad dito...). :)

De filmer jag tidigare refererade till innehåller helt andra instruktionsfilmer. Där har åkarna landslagsdresser etc. (så då är de nog duktiga att åka ;)).

Bara så att ingen blandar ihop dessa videoklipp med filmerna om det nu skulle spela någon roll...

Här är en länk också...
http://www.skidor.com/langdakning/t2.asp?p=33030

/A
[Ändrat av ala 2005-03-31 kl 12:24]

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: skeijta med midja?

ala; sa:
De filmer jag tidigare refererade till innehåller helt andra instruktionsfilmer. Där har åkarna landslagsdresser etc. (så då är de nog duktiga att åka ;)).
Var det svenska landslaget? Kanske man skulle beställa en film från norska skidförbundet istället... :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg