skatingskidor för fjället?

Är inte helt insatt i skidmarknaden och undrar om det finns någon skida för skating på fjället. Jag tänker mig de där lägena när skaren bär och det går att skata hur som helst. Enorm frihetskänsla de gånger jag fått uppleva det - nästan som långfärdsskridskoåkning. På fjället blir det ju gärna en del utförsåkning så om man kan klämma i med telemarkssvängar med skidorna vore det bra. Ungefär: lätta, stålkanter, lite midja, rätt så korta. Därtill kraftig Rottefellabinding (NNN BC) och skor som tillåter telemarkssvängande. Någon som tänkt något liknande?

Jag har både tänkt tanke och sett sådana som i någon mån verkställt det hela. De har dock valt att köra stugturer med dagsäck där de åkt från en stuga till nästa (och sedan förmodligen tillbaka till utgångsläget samma dag?) och det är väl ungefär så långt som mina tankar gått också. För detta skulle jag köra med vanliga skateskidor.
Om man vill göra en mer utsatt tur så gäller det att hitta skidor som är tillräckligt lätta och några sådana har jag inte sett här hemma iallafall.
Vad gäller skor och bindningar så vill jag nog helst ha skatepjuck och skatebindningar. Alternativet skulle väl vara manuella klassiska R3-bindningar (Rottefella/Alpina/Rossignol) eller Salomon XA men eftersom man ändå kommer att vara tvungen att satsa på åkning mellan stugor för att kunna torka kläder - man blir svettig av att åka skate - så väljer jag nog de skor och bindningar som är bäst för att åka skate.

F.ö. är det riktigt dåligt ställt i Sverige vad gäller skateskidor och allt som hör till, inkl. skidtävlingar i fristil.

Skidorna du söker efter finns nog inte, fischer hade stålkant på skateskidorna nåt år på 80-talet, atomic hade "kraftig" midja på skidorna när dom kom med katamaran modellen.
Skulle jag välja så skulle jag ta vanliga skateskidor och pjäxor eftersom det ger bäst åkning och funkar tillräckligt bra utför, hade det när jag gjorde en stugtur mellan signaldalen och abisko i maj -03.
/Thomas

skeijta med midja?

Tack för vänliga svar. Går det bra att köra skating om skidorna har mer markerad midja?

Förresten behöver man inte bli så svetting när man skatar, gäller bara att inte hetsa upp sig och ta det tillräckligt lugnt. Man kan t.o.m. ta stavarna mitt på och ha dem bakom ryggen, alltid retar det någon...

En fundering:
Om man kunde fästa hälen på dem (och på skridskorna) vore det kanske något för mig, som inte känner mig som en telemarkare.
Mvh

Re: skeijta med midja?

kr-val; sa:
Förresten behöver man inte bli så svetting när man skatar, gäller bara att inte hetsa upp sig och ta det tillräckligt lugnt. Man kan t.o.m. ta stavarna mitt på och ha dem bakom ryggen, alltid retar det någon...
Jag tycker att man missar en del av poängen med skating om man tar det så lugnt. Dessutom så är uppförsbackar knepiga eller iallafall tidsödande om man inte trycker ifrån skapligt.
Skating utan stavar är annars väldigt bra för att öva in balans och teknik. :)

Re: skeijta med midja?

kr-val; sa:
Tack för vänliga svar. Går det bra att köra skating om skidorna har mer markerad midja?

Tydligen finns det både med och utan. Läs om fischers olika skateskidor på länkarna nedan. Dock är det ju smala skidor så det är ju inte frågan om några midjor som på alpina carvingskidor (då menar jag skillnaden mellan smalaste och bredaste stället, inte den absoluta bredden).

http://www.polder.se/productview.asp?artnr=1002

http://www.polder.se/productview.asp?artnr=1004

För övrigt är jag själv inne på någon liten skatetur när skaren och vårsolen kopplat ett ordentligt grepp om jämtlandsfjällen.

/Andreas

Andra korta skatingskidor?

Även i långfärdskridskosammanhang skulle man kunna ha stor nytta av korta skatingskidor som komplement på snötäckta skärgårdsisar.

Har ni något tips på lämpliga och gärna billiga skidor? Kanske finns skidor på rea någonstans. Åsnes har gjort korta telemarkskidor för barn med stålkant vilket skulle kunna vara ett alternativ om man får dem billigt t ex gamla uthyrningslagg.

Thure

Re: Re: skeijta med midja?

haskell; sa:
kr-val; sa:
Jag tycker att man missar en del av poängen med skating om man tar det så lugnt. Dessutom så är uppförsbackar knepiga eller iallafall tidsödande om man inte trycker ifrån skapligt.
Skating utan stavar är annars väldigt bra för att öva in balans och teknik. :)
Håller med om att det är svårt att ta det lugnt i uppförsbacke när man skeijtar. Faller ibland i ett slags gåtillstånd där man glider bara lite för varje steg och skjuter på omväxlande med höger och vänster stav (ej samtidigt). Det är inte så ansträngande, men en viss ansträngning måste ju en uppförsbacke bli.

Thures tips om Åsnes barnskida var intressant, se Sondre Jr på:
http://www.asnes-ski.no/barneski2004.htm

Re: Andra korta skatingskidor?

thureb; sa:
Även i långfärdskridskosammanhang skulle man kunna ha stor nytta av korta skatingskidor som komplement på snötäckta skärgårdsisar.

Har ni något tips på lämpliga och gärna billiga skidor? Kanske finns skidor på rea någonstans. Åsnes har gjort korta telemarkskidor för barn med stålkant vilket skulle kunna vara ett alternativ om man får dem billigt t ex gamla uthyrningslagg.

Thure

Jag tror det är två svårigheter i detta. För det första att hitta en skida med stålkanter som går att skatea med på ett trevligt sätt och om dessutom är kort och för det andra att hitta en billig sådan skida.

Ska man bara ha korta skateskidor utan stålkant så är mitt tips att kika efter skidor för skidorientering som ofta är kortare än vanliga skateskidor, har jag hört, för att man ska kunna köra med dem i ett enkelt skoterspår. Tydligen var orienteringsskidorna extremt korta för några år sedan men att dwe numera är lite längre igen. Kanske någon som kan ämnte bättre kan bekräfta eller dementera dessa "rykten".

Behövs egentligen stålkanten för skarföre? eller är det för utförsåkningen den behövs? Själv tänkte jag hålla mig till relativt platta fjäll och strunta i toppturerna och då tror jag mina vanliga skateisar funkar bra....

/Andreas

Re: Re: Re: skeijta med midja?

kr-val; sa:
Faller ibland i ett slags gåtillstånd där man glider bara lite för varje steg och skjuter på omväxlande med höger och vänster stav (ej samtidigt).

Kallas för växel ett i skejtsammanhang.

Peter

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg