Skarvtaxonomi
Hutt; sa:
Staffan, jag är inte säker på att du har rätt med det där om underart.
Det här med arter är svårt. Någon bättre bevandrad än jag i Linnés sexualsystem kan säkert reda ut begreppen med släkten, arter, raser osv.
/Hans
Hans, jag är biolog och jag har faktiskt rätt (i just den här frågan iallafall...)
Jag ska försöka förklara de biologiska begreppen klass, ordning, familj, släkte, art och underart.
För fåglar är klass: Chordata = ryggradsdjur, ordning: Aves = fåglar, familj: Phalacrocoraidae = Skarvfåglar, släkte: Phalacrocrorax = Skarvar, art: carbo = storskarv, underart: sinensis (den som kallas mellanskarv, lite olyckligt eftersom namnet ger intryck av artstatus) eller carbo.
En arts latinska namn skrivs med släktnamnet och artnamnet dvs Phalacrocorax carbo. Begreppen ras och underart används inom biologin oftast synonymt. För att beskriva exakt vilken underart som åsyftas skriver man Phalacrocrorax carbo sinensis för mellanskarv och Phalacrocorax carbo carbo för den s.k. nominatrasen, dvs den ras som först beskrevs.
Eftersom namnet storskarv åsyftar arten och inte rasen, kan det bli lite förvirrande. Man kan alltså säga storskarv när man åsyftar mellanskarv och tvärtom, dock inte mellanskarv när man åsyftar någon av de andra raserna, carbo (atlanten) eller maroccanus (Marocko). Mellanskarven, rasen sinensis, finns i östra och södra Europa inkl Östersjön. Vad jag vet finns bara rasen carbo längs Europas atlantkust.
Det är mycket svårt att i fält skilja raserna åt.
mvh Staffan