Gick den i kristihimmelsfärd
Jag och min sambo gick från Simrishamn till Brösarp i kristihimmelfärdshelgen. Vi hade två övernattningar i tält på vägen, först vid Knäbäckshusen strax söder om Stenshuvud, sedan en kilometer efter vandrarhemmet vid Haväng, just bredvid Verkeån. Vi började klockan 1300 i Simrishamn och kom fram ungefär samma tid till Brösarp. Det går en buss (Skåneexpressen 3) från Brösarp tillbaka till Simrishamn om du lämnar bilen i Simrishamn. På turistbyrån i Simrishamn har de tidtabell.
Leden följer stranden ända fram till Stenshuvud där den viker av in i nationalparken. Efter parken följer den en väg en bit in i Kivik och går sedan på stranden igen upp till Haväng. Sedan följer den Verkeån. Leden är lättgången, gå precis i vattenbrynet där sanden är hård, och mycket vacker. Om det blåser hårt från öster kan det vara lite trist att gå längs stranden, men å andra sidan bjuds man på ett fint skådespel av havet.
Det är knepigt att hitta tältplatser. Överallt är det antingen skjutfält, naturreservat eller privat mark. Fråga dock markägarna så går det nog bra, det gjorde vi utan problem. Eller bo på vandrarhem, fast då skulle du nog bokat förra juni misstänker jag.
Höjdpunkterna för oss var:
Simrishamn, som ju är en vacker liten by med mycket historia från sjöfartstiden och många fina hus
Knäbäckshusen, som är en liten by som flyttades dit i sin helhet när de byggde Ravlunda skjutfält. Bullerbykänsla, men inte direkt något hetsigt nattliv
Utsikten uppe på Stenshuvud, man ser hela Hanöbukten och ner till Simrishamn vid klart väder. Mycket folk, men en bra glasskiosk vid naturrummet. Även naturrummet är väl värt ett besök. Stappla in och släpp ryggan en havtimme medan ni lär er lite om kusten och de som bott där
Musteriet precis norr om nationalparken innan Kivik. Där kan man köpa en, eller många tusen, liter kall nypressad äppelmust och njuta av till lunch. Knalla vidare två kilometer till Kivik och fika vid Kungagraven (inträde 5 kr, det är det värt)
Vandringen från Kivik och norrut till Haväng är fin, men lite jobbig eftersom sanden är lös och trög att gå i. Leden går inte precis i vattenbrynet just den sträckan.
Haväng är mycekt vackert och även om ni inte skall bo på vandrarhemmet är det värt att titta in och se den fina byggnaden. Vandringen längs Verkeån går delvis på en landsväg och är bitvis lite trist. Efter några kilometer blir det bättre. Särskilt när leden passerar det gamla stationshuset utanför Brösarp är det pastoralt så man nästan får slag.
Mat kan man köpa i alla byar naturligtvis. Det finns kafe vid naturrummet i Stenshuvud och vid kungakraven i Kivik. Vi hade emellertid med mat och satte oss i hagar istället.
Skulle jag gå två dagar med en övernattning skulle jag börja vid Knäbäckshusen, gå genom Stenshuvud till Kivik, vidare upp till Haväng och bo på vandrarhemmet eller tälta strax efter och sedan vidare upp till Brösarp. Då får man dels kusten med nationalpark, stranden, Kivik, äpplen och Haväng, dels Verkeån och Brösarps backar inne i landet.
Jag har dessutom lagt in en rescension av leden i rescensionsbanken.
Lycka till och ha en bra vandring!
Kalle
[Ändrat av Kalle E 2002-06-20 kl 10:33]