[Skåne] Gissa bilden!

Åhus är rätt i stort men jag tycker Helge Å rinner ut precis söder om Gropahålet/Yngsjö.
Mer precist var i Åhus?
Jag gärna också ha era svar på fråga 2 och 3 om monumentet och grillplatsen.

/Patrik
 
Var inne på Åhus, kunde dock inte riktigt placera. Nu är jag ganska säker på att det är Täppet. Har en bekant som bodde precis där. Kändes vagt bekant. Den vita byggnaden bakom träden är nog en del av Absoluts lager (har jobbat där en kort tid).

Kan grillplatsen ha formen av en flaska, eller kanske en svamp!?
 
Var inne på Åhus, kunde dock inte riktigt placera. Nu är jag ganska säker på att det är Täppet. Har en bekant som bodde precis där. Kändes vagt bekant. Den vita byggnaden bakom träden är nog en del av Absoluts lager (har jobbat där en kort tid).

Kan grillplatsen ha formen av en flaska, eller kanske en svamp!?
Täppet är rätt, precis norr om Åhus hamn - Slutet av Stubbagatan. Absolut Vodkas lager är också rätt (all världens Absolut vodka tillverkas i Åhus, ingen licenstillverkning på annan plats i vårlden), har tidigare varit danogips fabrik.
Stranden är "evenemangsstraden" där det årligen hålls stora ungdomsturningerar i strand-fotboll och -handboll.
Bakgrunden är kusten bort mot Listerlandet och kanske lite av öarna utanför Landön, tror inte Hanö syns. Den fyren står högt och syns långt.

Gillplatsen är inte flaska eller svamp så fortsätt på den och monumentet.

/Patrik
 
Monumentet: Minnessten över beredskapen 1939-45 i Åhus!?

Grillplatsen: I Google streetview ser jag en rund gruppering med stolar som har lite av en mänsklig form, dvs konturskurna. Kan det vara dem du tänker på!?
 
Monumentet: Minnessten över beredskapen 1939-45 i Åhus!?

Grillplatsen: I Google streetview ser jag en rund gruppering med stolar som har lite av en mänsklig form, dvs konturskurna. Kan det vara dem du tänker på!?

Ja, det stämmer. Det var beredskapen under andra världskriget som var monumentet.

Mycket riktigt är det stolarna på grillplatsen som är speciella och de är av betong (så mer gjutna än skurna), tillverkade av företaget Starka i närliggande Kristianstad, väger 450 kg stycket:

Ser fram emot ny bild från dig HPT.

/Patrik
stolMonument.JPG
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg