[Skåne] Gissa bilden!

Stellan

måste nog komma med ledtrådar.

Men det lilla jag vet om Skummeslövs omgivningar får mig ändå att slunga iväg en spekulation.

Skulle det kunna vara Rudolf Abelin som var pomolog och fruktodlare och skapade Norrvikens Trädgårdar?

Thure
 
Sjön ligger i ett skogsrikt kuperat område i Skåne och det brukar räknas som NV. Ingen av gissningarna var rätt. På den motsatta sidan av sjön i förhållande till bryggan går Skåneleden.

Ny bild kommer som lovat :) Bryggan ligger ungefär i mitten av bilden.
 

Bilagor

  • DSC_0247.JPG
    DSC_0247.JPG
    163.5 KB · Visningar: 366
Googlade lite (ett trevligt sätt att använda sin arbetstid ;)) och hittade att Max Lundgren höll till där. Och att Åshöjdens BK utspelade sig i Åsljunga! Hade jag ingen aning om. En riktig nostalgitripp :)

Men det var ju bara bonusfrågor... Frågorna om företaget har jag ingen aning om - företagsvärlden är inte min starka sida precis... Jag gissar på Skånefågel AB och kyckling...
 
Googlade lite (ett trevligt sätt att använda sin arbetstid ;)) och hittade att Max Lundgren höll till där. Och att Åshöjdens BK utspelade sig i Åsljunga! Hade jag ingen aning om. En riktig nostalgitripp :)

Men det var ju bara bonusfrågor... Frågorna om företaget har jag ingen aning om - företagsvärlden är inte min starka sida precis... Jag gissar på Skånefågel AB och kyckling...

Visst var det Åshöjdens BK som jag tänkte på och oxå Max Lundgren. När jag gick i skolan i Åsljunga brukade han göra ett besök på skolan varje år och prata om sina böcker och barndomsminnen från byn.

Tords brygga ligger i viken vid parkeringen vid badplatsen. Det andra kortet är taget från parkeringen. Tord startade Gillebagaren som är en av kommunens största arbetsgivare och tillverkar Gille Kakor. Han bodde vid sjön och hade det hus som låg ovanför bryggan i huset som ligger till vänster om det röda. Den brygga som ligger där idag är inte byggd av honom men det låg en annan på samma ställe tidigare som han hade byggt.

Jag är själv från Åsljunga och känner till sjön väldigt bra och det känns som om varje vik, grund, udde och brygga har ett speciellt namn. Jag bodde tidigare i det vita huset med platt tak som ligger höger om det röda.

Karpaterna: Nästa fråga och bild är din :)

/Stellan
 
Nice, jag har inte varit i Åsljunga, men det verkar vara ett naturskönt område.

knutstorp2.jpg


1. Vid vilket slott ligger denna ekhage?
2. Vilken person föreställer bysten? (Han föddes på slottet)
3. Var ligger den personen begravd?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg