[Skåne] Gissa bilden!

Angående Äventyrsturism

Utanför kyrkogårdsgrinden står Sjörupsstenen och minner om 900-talets resor.....

Inskriften lyder:

[+ sa]ksi : sati : st[in] : þasi : huftiR : obiurn : (s)in : fil(a)go ' ¶ (t)u-a[s : sun :] ¶ saR : flu : aki : a[t :] ub:sal(u)m : an : ua : maþ : an : u¶abn : a(f)þi '

Transkribering till normaliserad fornvästnordiska:

Saxi setti stein þenna eptir Ásbjôrn, sinn félaga, Tó[f]a/Tó[k]a son. Sá fló eigi at Uppsôlum, en vá með hann vápn hafði.

Översättning till modern svenska:

Saxi reste denna sten efter Asbjörn, sin släkting, Tokes son. Han flydde inte vid Uppsala utan kämpade så länge han hade vapen.

Allt utan moderna hjälpmedel...
 
Lägger in en bild till om Skånsk historia...

* Var är bilden tagen?
* Varför har man rest stenen?
* Vilket årtal och datum är inristat på stenen?

/Stellan
 

Bilagor

  • DSC_0219.JPG
    DSC_0219.JPG
    152.1 KB · Visningar: 364
Rätt lätt

Monumentet i Billeberga.

Utformningen är ganska enkel, en större granitpelare med inskription, ett par gamla kanoner och en kopparplatta med karta över slagfältet, tyvärr nu oläslig. Stillsamt patriotiskt för den tiden, ritat av stadsarkitekt Sundbärg och utfört av fabrikör EW Lindberg. Inskriptionen anger först att Slaget vid Landskrona mellan svenskar och danskar utkämpades den 14 juli 1677 på här omkringliggande fält. Den avslutas med orden: Förfäders hjeltemod manar efterkommande släkten att offra allt för fäderneslandet. Formuleringen känns lite svulstigt för oss och är en direkt uppmaning till samtid och eftervärld. Satsen kontrasterar därmed mot den inledande neutrala informationen. Förmodligen märker de flesta besökare inte detta och missar därmed att det rör sig om ett politiskt budskap i en synnerligen kontroversiell fråga.

På stenens baksida står att Gustav V, kungahuset, krigsmakten och ej namngivna donatorer rest monumentet. Det är de som framför maningen. Initiativtagare var Adolf Adelswärd, friherre och chef för en husarbataljon, som funnits i Landskrona sedan 1908. Han ska en tid ha försökt samla medel till monumentet, men lyckades först 1911. Något sekelfirande eller annat jubileum var det inte och framgången med insamlingen hade troligen samband med den aktuella politiska situationen. Förutom kungen bidrog de flesta medlemmarna av kungahuset, liksom alla regementen som deltagit i slaget. Vilka de privata donatorerna var eller hur mycket de bidrog med har jag inte funnit någon uppgift om. Gissningsvis tillhörde en del militäradeln, liksom initiativtagaren.
---

Har väl därmed besvarat samtliga frågor.

//J
 
Tords brygga

Nu när det inte har kommit in någon ny bild på flera dagar så tänkte jag ta tillbaka frågan från seobserver och lägga in en istället.

Jag var ute idag och fotade i det knappt snötäckta Skåne och här kommer en av bilderna från idag. Följande frågor vill jag ha svar på:

* Vid vilken sjö ligger bryggan?
* Vilken typ av mat tillverkar han som gav namn åt bryggan?
* Vad heter företaget han startade upp?

Lite fler frågor...

* En svensk författare spenderade sina somrar under sin ungdom vid sjön så jag vill veta vem?
* Samma författade skrev en serie som utspelades i bygden och sedan blev TV. Vilka böcker handlar det om?

/Stellan
 

Bilagor

  • DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    176.5 KB · Visningar: 343

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg