[Skåne] Gissa bilden!

Den var klurig. Men jag har cyklat där en del på senare tid och kände därför igen skogstypen. Lördag var ju en fantastisk dag. Fint att det var badbart även i Åhustrakten. Jag badade i Karlshamn/Kollevik. Uppskattar det till 15-16 grader där och då.

Då tar jag över stafettpinnen med ett mer urbant motiv än vanligt. Var är bilden tagen?

Visa bilaga 42394

Red. Märkligt, får inte till förhandsvisning av bilden trots att jag gör som jag brukar.
Gamla tretornfabriken i Helsingborgs hamn, vid färjeläget?

/Patrik, som föredrar naturbilder :cool:

Gamla tretornfabriken i Helsingborgs hamn, vid färjeläget?

/Patrik, som föredrar naturbilder
Tretorn och/eller Helsingborg är inte rätt.

Håller med, det är mer passande med naturbilder just här. Men var går gränsen, egentligen?

Platsen (och det omgivande området) jag söker är bortsett från tillverkningsindustrin bland annat känd för vissa geologiska förhållanden. Bifogar ett par bilder till från samma plats, fast ur andra vinklar. Infoskylten mest för att den var rolig. Har aldrig sett någon liknande.

Bilagor

• R0001812.JPG
    11.1 MB · Visningar: 126
  • R0001822 (1).JPG
    12.3 MB · Visningar: 84
Senast ändrad:
Stannar på västsidan och är det gamla cementfabriken på Limhamn? I Skånska fiskelägen är prepositionen på och inte i, om du frågar lokalbor och i detta fallet är vi i så fall på ön i LImhamn så extra befogat med på.
Cementfabriken finns väl inte finns kvar längre utan ersatts med bostäder.

Men helt ärligt tror jag inte det är rätt bildgissning.

/Patrik

Dessvärre vare sig (på!) Limhamn eller Höganäs är rätt. Men med Höganäs så börjar det brännas lite, iaf utifrån själva tillverkningen/produktionen.

Det finns fortfarande viss produktion på den aktuella platsen, även om området numera också blivit populärt och känt som ett aktivitetscentrum för idrott och friluftsliv, samt även för gatukonsten som uppenbarligen pryder vissa av de gamla fabriksbyggnaderna.

Senast ändrad:
Lergods görs ju även i form av toalettstolar och handfat i Bromölla, tidigare Iföverken men det heter säkert något mer internationellt nuförtiden.
Men det är väl fortfarande full produktion och inget delvis aktivitetscentrum så nu blir det nog en felgissning till?

/Patrik

Bromölla och Ifö är rätt! :) Tror att det fortfarande heter Ifö Sanitär, Ifö Ceramics osv, beroende på vilken del av verksamheten som åsyftas. Ska jag vara helt ärlig vet jag dock inte fullt ut i vilka lokaler och i vilken utsträckning det fortfarande är produktion.

Men visst händer det annat runtomkring. Det är ju ett område som har utvecklats rätt mycket de senaste årtiondena, både med bostäder idrottshallar och annat. Fint läge nere vid Ivösjöns strand, dessutom. Se bifogad Googlebild.

Ta gärna över med en riktigt fin naturbild nu, @tango (Patrik). ;-)

Bilagor

• Ifö center.png
    Ifö center.png
    3.5 MB · Visningar: 69
Nu får jag nästan skämmas, jag har sommarjobbat i min ungdom på Iföverken men då var nog inte fabrikens väggar så vackert målade. Minns däremot en testanläggning av toalettstolars spolning som var monterad på utsidan av en fabriksvägg. Högst upp en toalettstol, sedan gick genomskinliga avlopssrör i zick-zack i långa slag ned längs väggen och här provspolades "fekalier i plast".

Ny bild:
Var är vi och vad för "sevärdhet" finns strax till höger om denna bild?

/Patrik

ridning.jpg

Om inte mina ögon bedrar mig helt och hållet så är det Haväng, fast söder om den lilla grusvägen som går ner mellan husen till stranden!? Eller finns det någon annanstans som är så på pricken likt...?

Sevärdhet till höger om..? Tänker du på Havängsdösen, Skepparpsgården, eller Verkaån då? Det är även en flaggstång med någon infoskylt precis till höger om husen på krönet ner mot stranden.

Senast ändrad:
Om inte mina ögon bedrar mig helt och hållet så är det Haväng, fast söder om den lilla grusvägen som går ner mellan husen till stranden!? Eller finns det någon annanstans som är så på pricken likt...?

Sevärdhet till höger om..? Tänker du på Havängsdösen, Skepparpsgården, eller Verkaån då? Det är även en flaggstång med någon infoskylt precis till höger om husen på krönet ner mot stranden.
Rätt och riktigt!
Det är vid södra gränsen av Ravlunda skjutfält och därmed också STF Haväng snett bakom till höger.

Det var Havängsdösen jag tänkte på som sevärdhet som är till höger/söder om i bilden.

HPT: Varsågod att servera en ny bild!

/Patrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg