[Skåne] Gissa bilden!

Ingen aning, men kan man ge ledtrådar om huset i bild utan att säga för mycket?
Vad har huset använts till och avad används det till nu?
Är det boningshus, lada eller för något mer specifikt ändamål?
Är det en kyrka i diset till vänster i bild?

/Patrik
 
Ingen aning, men kan man ge ledtrådar om huset i bild utan att säga för mycket?
Vad har huset använts till och avad används det till nu?
Är det boningshus, lada eller för något mer specifikt ändamål?
Är det en kyrka i diset till vänster i bild?

/Patrik
Byggnaden ägs mig veterligen idag av svenska kyrkan, men uppfördes av en privatperson för ett rätt speciellt syfte för mer än 200 år sedan.
 
Bra tänkt, dock inte rätt. Ja, det handlar om gränstrakter.
Gränstrakt och tänkte lite på någon eventuell sidobuggnad till Lillö slottsruin utanför Kristianstad, men efter bildgoogling så är det inte rätt men man får ju gissa på något.
Är vi i rätt del av Skåne?

/Patrik
 
Gränstrakt och tänkte lite på någon eventuell sidobuggnad till Lillö slottsruin utanför Kristianstad, men efter bildgoogling så är det inte rätt men man får ju gissa på något.
Är vi i rätt del av Skåne?

/Patrik2
Nej, tyvärr. Varken Lönsboda, eller Lillö (blev jag själv nyfiken på) i Kristianstad. Faktum är att Broby, Lönsboda och Kristianstad samtliga ligger mellan 23-27 km (fågelvägen) från den aktuella platsen. I närheten finns rätt många olika, delvis sammanlänkade vatten. Kuperat är det också. Skåneleden passerar mellan 500-1000 meter norr om platsen.
 
Med tanke på avstånden från KSD, Broby och Lönsboda borde vi vara i mina gamla scouttrakter - Skärsnäs, Brotorpet kring Immeln, Filkesjön och Raslången (Halen), Breanäs missionsgård är väl kyrklig men väster om Immeln så det blir nog för långt västerut.
Brotorpet knyter ihopa Immeln coh Filkesjön.
Nära gränsen till Blekinge.

Men jag känner inte igen det.

/Patrik
 
Nu har ni ringat in det. Näsum ligger ~7 km söderut, Halen/Raslången lite närmare, fast norröver. Såklart svårt om man aldrig varit där. Jag avslöjar:

Platsen heter Blistorp. Ser ut såhär i Google Streetview. Det är liksom en liten platå, med en sjö (Blistorpassjön) ovanför Sibbarbsdalen, men vid "foten av" Västanåberget. Byggnaden var från början tydligen ett mausoleum för en lokal köpman vid namn Valentin Textorius. Kan verkligen rekommendera det här området. Sipparbsdalen upp från Näsum och sen upp mot Blistorp och vidare mot Raslången, eller upp mot berget Västanå och tillbaka ner mot Näsum. Eller varför inte Ryssberget på andra sidan!? Perfekt att upptäcka från en cykelsadel! Övernattade vid Blistorpassjön i vintras. Det bjöds på tranor, yrvakna salamandrar (under tältet) och inte en människa i sikte.

Ska jag köra igen?
 

Bilagor

  • Blistorpsvägen google.jpg
    Blistorpsvägen google.jpg
    838.1 KB · Visningar: 160
  • DSC_1657.JPG
    DSC_1657.JPG
    4.3 MB · Visningar: 89
Senast ändrad:
Nu har ni ringat in det. Näsum ligger ~7 km söderut, Halen/Raslången lite närmare, fast norröver. Såklart svårt om man aldrig varit där. Jag avslöjar:

Platsen heter Blistorp. Ser ut såhär i Google Streetview. Det är liksom en liten platå, med en sjö (Blistorpassjön) ovanför Sibbarbsdalen, men vid "foten av" Västanåberget. Byggnaden var från början tydligen ett mausoleum för en lokal köpman vid namn Valentin Textorius. Kan verkligen rekommendera det här området. Sipparbsdalen upp från Näsum och sen upp mot Blistorp och vidare mot Raslången, eller upp mot berget Västanå och tillbaka ner mot Näsum. Eller varför inte Ryssberget på andra sidan!? Perfekt att upptäcka från en cykelsadel! Övernattade vid Blistorpassjön i vintras. Det bjöds på tranor, yrvakna salamandrar (under tältet) och inte en människa i sikte.

Ska jag köra igen?

En riktigt rolig kluring men bra bakgrundshistoria, gärna fler sådana, om du frågar mej. Kände inte till detta trots att jag varit mycket i området som ung scout och gått Bökestad-Östafors.

Ja, kör igen.

/Patrik
 
Tack!

Var i Skåne kan man njuta av följande utsikt? Fotot togs en härlig aprilkväll i år. Ett stenkast från historiskt mytomspunnen plats (och eventuellt en efterlämnad skatt!?).
 

Bilagor

  • DSC_1767.JPG
    DSC_1767.JPG
    3.7 MB · Visningar: 165
Nu har ni ringat in det. Näsum ligger ~7 km söderut, Halen/Raslången lite närmare, fast norröver. Såklart svårt om man aldrig varit där. Jag avslöjar:

Platsen heter Blistorp. Ser ut såhär i Google Streetview. Det är liksom en liten platå, med en sjö (Blistorpassjön) ovanför Sibbarbsdalen, men vid "foten av" Västanåberget. Byggnaden var från början tydligen ett mausoleum för en lokal köpman vid namn Valentin Textorius. Kan verkligen rekommendera det här området. Sipparbsdalen upp från Näsum och sen upp mot Blistorp och vidare mot Raslången, eller upp mot berget Västanå och tillbaka ner mot Näsum. Eller varför inte Ryssberget på andra sidan!? Perfekt att upptäcka från en cykelsadel! Övernattade vid Blistorpassjön i vintras. Det bjöds på tranor, yrvakna salamandrar (under tältet) och inte en människa i sikte.

Ska jag köra igen?
 

Bilagor

  • DSC_1690.JPG
    DSC_1690.JPG
    1.6 MB · Visningar: 112

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg