Ni som är emot cert, är ni också emot att t.ex. rep och karbiner är klassificerade? Det är ju en typ av certifiering. Varför ska inte jag få klättra med ett rep från Biltema?
Mycket bra poäng!
Ni som är emot cert, är ni också emot att t.ex. rep och karbiner är klassificerade? Det är ju en typ av certifiering. Varför ska inte jag få klättra med ett rep från Biltema?
Förmodligen jag... inlägget jag svarade på verkade röra en diskussion om allmän certifiering av klättrare, inte arrangörer, men jag kan ha missuppfattat helt.Men stopp här nu, är det du eller jag som missat tråden? Jag trodde det handlade om krav på ARRANGÖREN, inte deltagarna?
Ursprungligen postat av nermander:
Ni som är emot cert, är ni också emot att t.ex. rep och karbiner är klassificerade? Det är ju en typ av certifiering. Varför ska inte jag få klättra med ett rep från Biltema?!
CE-märkning av personlig skyddsutrustning (dit saker för klättring torde räknas) kräver såvitt jag vet inblandning av tredje part i rätt många fall.
En produkt kan inte vara CE-märkt utan en tillverkardeklaration. Dessa två är intimt förknippade. Detta eftersom CE-märket inte indikerar vilket direktiv det gäller för, detta måste man läsa på tillverkardeklarationen.
Men jag tycker frågan spårat ur lite här, grundfrågan handlade ju om ansvar.
Den främsta anledningen att jag inte vill se certifikat (i synnerhet inte kopplade till försäkringar) är att jag absolut inte vill att försäkringsbolag skall börja definiera vad "klättring" egentligen är.
Dykning är trots allt klarare. Antingen har du andningsutrustning eller inte. Men var övergår vandring till klättring? Om jag snubblar och bryter benet på vägen upp på lillsylen under en fjällvandring, får jag problem med försäkringen då? Eller får jag problem om jag snubblar på samma ställe om jag tagit med mig utrustning för syltraversen? Är det "klättring" i lekparken?
Körkort kräver vi inte för bilförarens skull. Körkort kräver vi för medtrafikanternas skull. Det går utmärkt att köra bil utan körkort, så länge du håller dig på inhägnat område.
Nej, nu är du ute och cyklar. Jag råkar jobba på ett anmält organ så jag är tämligen insatt.När du är leverantör så gör du antingen en Tillverkardeklaration, eller så CE-märker du.
Det var inte mycket rätt där.En Tillverkardeklaration måste inte innehålla föreskrifter som tillverkaren ansvarar för att ha följt, det behöver finnas uppgifter om tillverkaren, om omfattningen på leveransen samt en formulering som talar om att utrustningen inte får användas förrän den CE-märkts i sin slutgiltiga form (dvs när den t ex byggts ihop med annan utrustning).
Nej, tillverkardeklaration från en underleverantör räcker INTE.Som underlag för CE-märkningen kan finnas Tillverkardeklarationer från underleverantörer,
Nej, nu är du ute och cyklar. Jag råkar jobba på ett anmält organ så jag är tämligen insatt.
Det var inte mycket rätt där.
Läs t.ex. här:
http://www.marknadskontroll.se/node/12cgi-sys/defaultwebpage.cgi
Citat: Vid sidan av CE-märkning ska tillverkaren också upprätta teknisk dokumentation för produkten i fråga samt utfärda en EU-försäkran om överensstämmelse.
Nej, tillverkardeklaration från en underleverantör räcker INTE.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vilken förare skall man köpa för Romsdalen | Klättring allmänt | 24 | ||
Första utrustningen skall inköpas | Klättring allmänt | 19 | ||
KLätterträffar | Klättring allmänt | 4 | ||
Klätterträffar i Stockholms-området? | Klättring allmänt | 1 |