Jag har inte fått den uppfattningen att det krävs certifiering för att promenera, jag tror inte att ett certifikat inom klättring leder till det heller.
Byrokrati? Kanske, kanske inte. Inte för den enskilde klättrare, annat än att certifikatet inte ska slarvas bort. Sen kanske vi ser olika på att man bör införskaffa kunskap om att klättra innan man börjar eller i samband med att man börjar.
Kunskapen (och erfarenheten) hjälper ju dig att svara på frågan, kan jag eller kan jag inte klättra säkert här. En utbildning och certifiering leder ju inte till att du inte ska vara riskmedveten under aktiviteten, oavsett plats. Och Karbin i Stockholm och gym i Kuala Lumpur, det är väl inte ett argument mot utbildning, det visar ju att det bra med utbildning.
Nej, jag klättrar inte. Är det lämpligt att jag beställer saker och sedan beger mig ut och klättrar? Om jag då bör gå någon form av kurs, eller skaffa mig kunskap, så är det iäju i sig inte ett problem att få intyg på att jag gått kursen, ett certifikat.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
För dig som ickeklättrare är det kanske svårt att förstå att klättring är en väldigt komplicerad sport. Jag tror inte att man kan berätta för någon hur man ska göra, inte heller skriva en bok om det, och då garantera att ingenting kommer att gå fel - alltså kan man inte examinera någon fullvärdigt!
Försök själv att skriva en idiotsäker guide i 'att promenera', ännu en aktivitet som saknar certifikat. Snabbt kommer du märka att det blir väldigt jobbigt att beskriva hur högt du behöver lyfta foten vid t ex en trottoarkant, och hur mycket du måste vika av ifall det dyker upp en stolpe. Man kan alltså inte bli certifierad i en så pass enkel aktivitet att man garanterat kommer att klara sig utan skador, så länge man följer en viss mall.
På samma sätt så baserar sig klättring som aktivitet i stort på sunt förnuft. Klättring följer generellt sett ingen mall, utan det baserar sig på hur moder natur valt att skapa våra berg.