Problemet, det grundläggande, är att folk inte verkar inse, (somliga inte ens vilja förstå), att det finns en fundamental skillnad på å ena sidan kommersiell kurs- och guide-verksamhet (oavsett om den utförs i vinstdrivande syfte eller av en ideell organisation), och å andra sidan egeninriktad hobbyverksamhet som utförs utan nämnvärda ekonomiska överföringar (utöver t ex ett kompisgäng som delar på bensinpengarna).
Problemet är att folk, nu påhejade av Konsumentverket, verkar vilja ha och anse sig ha rätt till, grundläggande bekvämlighet och en viss nivå av service utan tanke på eventuell ersättning till den som tillhandahåller detta. Det är som redan nämnts i tråden färre och färre i Sverige som dagligen engagerar sig i det ideella föreningslivet. Samtidigt växer det fram en mentalitet där folk anser sig ha rätt att kräva mer och mer av det fåtal som fortfarande ÄR engagerade och ställer upp. Precis som ditt inlägg antyder, "Varför kan inte de som redan ställer upp, göra DET HÄR också? Det är ju så lite merarbete?"
Ja, men de som redan ställer upp kanske har häcken full med annat. De kanske inte kan göra "bara lite till" för någon annans rena bekvämlighet. Varför kan inte den som faktiskt vill ha detta utfört själv göra den här insatsen, om den nu är så liten? Alternativt bita i det sura äpplet och betala någon för att göra den?
Jag har full förståelse att folk förväntar sig service, säkerhet, och kanske en viss bekvämlighet då de betalar för en kurs eller guidad tur. Det gör jag också. Men jag kan absolut inte förstå den som förväntar sig bara kunna dyka upp vid ett berg och få samma mått av service av någon som bara råkar finnas där, utan ersättning.
Man betalar ingenting för klättringen på Tunabergsträffen eller Climb In, helt enkelt för att man förväntas ta hand om sig själv. Det är möjligtvis det vi behöver bli tydligare med, men hittills har det setts som självklart bland de flesta utövare.
Att dyka upp utan att kunna något och förvänta sig att man ska bli guidad eller omhändertagen, är som att en person med nytaget körkort dyker upp på en bilträff eller cruising och förväntar sig att få provköra bilarna som finns där.