Skalkänga

Aha, ja då kanske det är rimligare att kalla Lundhagskängorna fodrade då. Polstring är väl de där mjuka kuddarna runt kanten på typ timberlandkängor.

Hursomhelst så förlorar väl begreppet "skalkänga" sin betydelse om man med det även inkluderar fodrade kängor med flera lager material. Skalkänga är väl inte liktydigt med "alla kängor som inte har gtx" eller "skalkänga=lundhags"?

Lundhags enklare kängor med enbart ett läger, typ kängan "scout" borde ju däremot kunna kallas skalkänga. De måste ju torka snabbare än en känga med dubbla läderlager och foder.

Såväl Meindl och Hanwag gör vandringskängor utan gtx. Jag är lite nyfiken på meningen "gtx och därmed polstring". Du menar att gtx-kängor per automatik måste vara polstrade? Jag kände inte till detta. Förklara gärna varför det är så.

Fråga: Du säger att tekniken att fodra kängan för att göra den styvare i Lundhags falll inte polstring medan liknande teknik är det då det gäller andra tillverkare. Varför? Såvitt jag vet är inte vanliga vandringskängor vadderade runt foten.

Lundhags delar upp sina skalkängor i tre kategorier, 1 lager, 3 lager och vinterkängor.

Var ordet skalkängor kommer ifrån blir jag lite nyfiken på. Jag kan inte komma ihåg att man pratade om skalkängor "förr i tiden" utan jag tänker som att det kanske är något som definierats i efterhand för att skilja ut kängor som inte har ett inbyggt foder och kängor som har gore-tex. (Fodret i Lundhags vinterkängor går ju att ta ut.)

Det kanske skulle gå att göra gore-tex kängor med löstagbart foder? Men samtidigt så måste det ju finnas ett skydd mot membranet och om man tänkar på hur materialet ändras i "skalkängorna" när de är ingångna så kanske det skulle vara förödande för membranet ifall skorna inte tillverkades så att de mer eller mindre var ingångna från butik? (T.ex. gore-tex skor börjar kanske ofta läcka ovanför tårna).

Lundhags beskriver det så här, http://www.lundhags.se/Guider-Inspiration/Produktguider/Om-Lundhagskaengan

Och om just fodret så beskriver det som att det går att ta ut (vinterkängorna).

"Att kunna ta av och på sig olika lager kläder ger en överlägsen flexibilitet när det gäller att reglera kroppstemperaturen. Och för att transportera bort fukt från huden. Vi följer precis samma princip när det gäller våra kängor, som kan ses som ytterplagg för fötterna."

"Skalprincipen innebär också att våra kängor fungerar lika bra året om eftersom du själv reglerar hur dina fötter ska ha det utifrån dina val av sockor och innersulor. Våra mer utpräglade vinterkängor är uppbyggda helt enligt samma princip men har dessutom en löstagbar filtinnersko i ull för att stänga ute kylan."
 
Lundhags delar upp sina skalkängor i tre kategorier, 1 lager, 3 lager och vinterkängor.

Var ordet skalkängor kommer ifrån blir jag lite nyfiken på. Jag kan inte komma ihåg att man pratade om skalkängor "förr i tiden" utan jag tänker som att det kanske är något som definierats i efterhand för att skilja ut kängor som inte har ett inbyggt foder och kängor som har gore-tex. (Fodret i Lundhags vinterkängor går ju att ta ut.)

Det kanske skulle gå att göra gore-tex kängor med löstagbart foder? Men samtidigt så måste det ju finnas ett skydd mot membranet och om man tänkar på hur materialet ändras i "skalkängorna" när de är ingångna så kanske det skulle vara förödande för membranet ifall skorna inte tillverkades så att de mer eller mindre var ingångna från butik? (T.ex. gore-tex skor börjar kanske ofta läcka ovanför tårna).

Lundhags lanserade själva en skalkänga med event-membran runt 2006. Den blev dock inte långlivad. Är det någon här som han testa dom?

Så att döma av Lundhags nuvarande och tidigare kängor är det fråga om stoppning eller inte som avgör kategori snarare än membran.
 
Lundhags lanserade själva en skalkänga med event-membran runt 2006. Den blev dock inte långlivad. Är det någon här som han testa dom?

Så att döma av Lundhags nuvarande och tidigare kängor är det fråga om stoppning eller inte som avgör kategori snarare än membran.

Ja, jag kollade lite på Haglöfs nya känga "Barken". De beskriver funktionen likadant men skriver inte själv npgot om just "skalkänga". Jag tror säkert att andra kommer benämna det som skalkänga. Men Haglöfs verkar att ha valt att inte göra det själva.

Så det kanske är något som Lundhags valt i en marknadsföring, som sedan blivit kutym att benämna den typen av kängor.

(Just kategorin är ju "skalkänga" som sedan delas upp i 3 st underkategorier hos Lundhags som defineras av stoppning, lager av läder, eller vad man vill kalla det för, men i Lundhags mening sä är alla tre kategorierna "skalkängor".)

Samtidigt, vad ska vi kalla den typen av kängor? "Kängor utan membran och med/utan löstagbart foder" låter lite krångligt, skalkänga låter enklare.
 
Nu har jag klämt på haglöfs barken. Det var mycket pengar för lite känga tycker jag. Stabiliteten låg i ett lager läder i skaftet så ger man dom några turer så försvinner nog en del av stadgan. Väldigt enkelt uppbyggd känga med några kuddar för att fixera hälen.

Jag kommer skicka tillbaka den kängan med hänvisning till priset och passformen var inte helt 100. Blev en del veck som klämmer i skaftet även med tjocka strumpor.


Du har väl inte missat att Haglövs just kommit ut med en en Känga som heter Barken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3563577

Tunt med tester och dåligt med butiker som säljer dem, men nån måste ju vara den första att testa?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg