Aha, ja då kanske det är rimligare att kalla Lundhagskängorna fodrade då. Polstring är väl de där mjuka kuddarna runt kanten på typ timberlandkängor.
Hursomhelst så förlorar väl begreppet "skalkänga" sin betydelse om man med det även inkluderar fodrade kängor med flera lager material. Skalkänga är väl inte liktydigt med "alla kängor som inte har gtx" eller "skalkänga=lundhags"?
Lundhags enklare kängor med enbart ett läger, typ kängan "scout" borde ju däremot kunna kallas skalkänga. De måste ju torka snabbare än en känga med dubbla läderlager och foder.
Såväl Meindl och Hanwag gör vandringskängor utan gtx. Jag är lite nyfiken på meningen "gtx och därmed polstring". Du menar att gtx-kängor per automatik måste vara polstrade? Jag kände inte till detta. Förklara gärna varför det är så.
Fråga: Du säger att tekniken att fodra kängan för att göra den styvare i Lundhags falll inte polstring medan liknande teknik är det då det gäller andra tillverkare. Varför? Såvitt jag vet är inte vanliga vandringskängor vadderade runt foten.
Lundhags delar upp sina skalkängor i tre kategorier, 1 lager, 3 lager och vinterkängor.
Var ordet skalkängor kommer ifrån blir jag lite nyfiken på. Jag kan inte komma ihåg att man pratade om skalkängor "förr i tiden" utan jag tänker som att det kanske är något som definierats i efterhand för att skilja ut kängor som inte har ett inbyggt foder och kängor som har gore-tex. (Fodret i Lundhags vinterkängor går ju att ta ut.)
Det kanske skulle gå att göra gore-tex kängor med löstagbart foder? Men samtidigt så måste det ju finnas ett skydd mot membranet och om man tänkar på hur materialet ändras i "skalkängorna" när de är ingångna så kanske det skulle vara förödande för membranet ifall skorna inte tillverkades så att de mer eller mindre var ingångna från butik? (T.ex. gore-tex skor börjar kanske ofta läcka ovanför tårna).
Lundhags beskriver det så här, http://www.lundhags.se/Guider-Inspiration/Produktguider/Om-Lundhagskaengan
Och om just fodret så beskriver det som att det går att ta ut (vinterkängorna).
"Att kunna ta av och på sig olika lager kläder ger en överlägsen flexibilitet när det gäller att reglera kroppstemperaturen. Och för att transportera bort fukt från huden. Vi följer precis samma princip när det gäller våra kängor, som kan ses som ytterplagg för fötterna."
"Skalprincipen innebär också att våra kängor fungerar lika bra året om eftersom du själv reglerar hur dina fötter ska ha det utifrån dina val av sockor och innersulor. Våra mer utpräglade vinterkängor är uppbyggda helt enligt samma princip men har dessutom en löstagbar filtinnersko i ull för att stänga ute kylan."