Tack. Cykeljackor är inte dumt till vandring och klättring, de brukar just vara längre i ryggen och skurna så man kan sträcka fram/upp armarna.Jag har en urban Luminite, och vilken av deras membranvarianter den är sydd i är ju pinsamt svårt att hitta. Den har iaf hållit mig torr både vid cykling och fjällvandring, är tillräckligt rymlig för en rejäl tröja under och har skön längd både i stuss och ärmar. Edit: den väger, enligt min billiga köksvåg, 317g.
För dig, som verkar tycka om huvor, kanske MT500 är mer värd att titta på?
Synd att Endura är så kassa på vettig info. Inget om vikt, blixtlås mm man alltid vill veta. Luminite hoppar fram om man söker internt på ExoShell20 - och i så fall håller det 10 000 mm VP, men det anges inte i jackbeskrivningen. Funkar säkert, men i tyngsta laget och faller för TS (och mitt eget) minimikriterium på 20 000 mm.
Kollat på MT500-jackrona, som anger Exoshell40DR, som å andra sidan inte finns med i deras materiallista... antar att den är någon variant av ExoShell40, och det är ett trelagerstyg med riktigt vettiga värden.
Lät lite lovande så jag började söka runt, men men fortfarande ingen info om vikt och det kröp fram att blixtlåsen både krånglar, småläcker och inte ens formellt är "vattentäta" på fickorna.
Tack i alla fall för att du kollade!
gnäll-Joanna