Det var som fan, så har ingen av mina Minimusjackor betett sig. De har hållit tätt och pärlat av fint ända till det plötsliga delamineringshaveriet.
Du kanske har råkat ut för ett måndagsbatch, som butiken försöker bli av med? Fult i så fall. Klart du ska reklamera, direkt till Montane om inte försäljaren tar sitt ansvar - de svarar snabbt och det är ju livstidsgaranti på jackan.
Info@montane.co.uk
Det här kan kanske förklara varför mina jackor, både ursprunglig och ersatt, betett sig så pass olika (fast det gällde som sagt inte vattentätheten så länge membranet var helt). Jag trodde det bara berodde på att Montane till den senare skippat Pertex Shield+ och återgått till det ursprungliga (?) Pertex Shield (utan "plus"), tydligen efter just dåliga erfarenheter med det förra. Vad står det på din?
Eller så är det helt enkelt så att Pertex inte håller någon jämn, pålitlig kvalitet i sin tillverkning. Jag har i alla fall skippat alla tankar på det materialet i min nästa jacka.
Så här såg jackan ut på insidan efter 10 minuters regnpromenad. Hela jackan var stängd och luvan var på. Jag gick långsamt och blev absolut inte märkbart svettig, och absolut inte nog för att svettas igenom tjocktröjan jag hade under jackan.
Sen hade jag inte tid för mer test för jag skulle iväg.
Bild på jackans insida efter regnskuren. Den är ju nästan vit där den är torr.
Och detaljbild som jag tog nu genom att spola vatten ur kranen på ärmen och stryka fingrarna över det blöta, på utisdan, ett par gånger.
Byxorna ligger i bilen just nu men deras insida är mycket ljusare och "plastigare" och har tydligare mönster med glober eller vad det nu är. Och de höll mig som sagt i princip helt torr även under regniga dagar.
Tack för mailadressen! Tar det absolut med dem om det behövs. Men jag handlade på Bergfreunde, de har alltid varit bra innan så räknar med bra hjälp från dem. Får se hur det slutar, gav 1000kr för jackan, får se om jag kommer få något som var värt de pengarna tillslut, men jag är hoppfull än så länge.