Montane - igen?
Spanar vidare, men hamnar hela tiden tillbaka i Montane, som till skillnad från de flesta andra har vett att förse även sina lättare jackor med stora fickor som inte krockar med sele/höftbälte, fullt reglerbara huv-, ärm- och jackslut m m, som man vill ha om man inte bara ska ha dem till ultralöpning. Samt inte minst mer uthärdliga (och ibland riktigt snygga) färger än de flesta som syns just nu*. RAB närmar sig också dessa ideal, men även deras lätta jackor är genomgående tyngre (med flit, de är även robustare och fokuserar mer på alpint/klättring).
Montane Spirit Lite: 30 den Goretex Paclite Plus, 250 g, fullt reglerbara öppningar, bra fickor, 28 000 mm VP men "bara"(?) <6 RET, vilket vad jag fattar är något mindre än de 20 000 g/m2/24h jag satt som mål (men kanske inte krav).
Montane Phase Lite: 30 den 3L Goretex Active Shell, 290 g, fullt reglerbara öppningar, bra fickor, 28 000 mm VP, <4 RET, vilket ska vara väldigt bra.
Fördelar mot Spirit: "andningsbarhet", trelagers = troligen mer långlivad. Paclite Plus-membranet ska vara skyddat på något nytt sätt, men jag hittar inga mer långvariga hållbarhetstest.
Nackdelar mot Spirit: tyngre, bulkigare att packa ner, tristare färgval (både dam och herr).
Någon som har använt någon av jackorna och kan ge lite återkoppling? Jag har hittills lyckats undvika Goretex och har alltså inget att relatera till.
* Kimkim - Montbell verkar ju outstanding på alla sätt och vis, men det är lika bra att erkänna sin fåfänga; än så länge är deras färgval över gränsen för vad jag står ut med