Skagastölstind

Hej!
Undrar om någon har bestigit Skagastölstind (Storen) 2405m i Jotunheimen?
Eftersom jag har planer på att göra toppen i sommar tar jag tacksamt emot information om denna.
Vilken klätterutrustning som är nödvändig, svårighetsgrad mm.

Tack på förhand/Mathias

Jag var på Storen förra sommaren via normalvägen, Hefteys rute. För att slippa gå upp tidigt på morgonen så gick vi upp till Bandet kvällen innan och övernattade i stugan där.

Från Bandet bar vi med oss ett 60m halvrep, ett kilset, fyra kammar, tre 30cm expresser och sex 60-slingor med karbiner. Som personlig utr. bar vi varsin cordulette, två skruvkarbiner , två vanliga karbiner, repbroms samt varsin isyxa. I vår gemensamma ryggsäck hade vi varsin lätt skaljacka, förbandskit, två liter vatten och lite matsäck.

Detta är vad som funkar för mig i bergen, jag har mycket erfarenhet av klättring i fjällen och kände att vårat kit räckte med marginal. Är man nybörjare vill man kanske ha lite mer prylar med sig, det finns dock ingen anledning att ha med två kilset, åtta kammar och tolv expresser på den här turen.

Med bara ett rep kan det bli lite svårare att komma ner eftersom den branta firningen från "helikopterslingan" är 45 meter. Det går går dock bra att ta ett par kortare firningar och nerklättra den väg man kom upp.

Isyxa är bra att ha då man går över några strora och branta snöfält ovanför Bandet. På turtagrö blev vi rekommenderade att ta med stegjärn till skagastölsbreen men det var inte i närheten av behov för dem.

Vi klättrade allting i kängor och om man hela tiden väljer lättaste vägen behöver det aldrig bli svårare än grad 3.

Bilder från turen finns på http://picasaweb.google.se/ted.ekberg

Jag var också på Storen förra sommaren och utrustningsmässigt håller jag bara med föregående inlägg i det mesta, men själv valde vi att ta med dubbelrep för att göra nedstigningen smidigast möjligt. Vi gjorde hela turen i en fas från turtagrö där vi också avslutade turen på kvällen vilket jag kan rekommendera. Hytta på bandet är mig veterligen endast en nödhytta som först och främst ska användas av nödställda på fjället och är inte rekommenderad att övernatta i även om det nog kan fresta en och annan. För att vara helt ärlig så vet jag inte vilken väg vi valde då vi väl var där uppe vid själva klättringen men det var en ganska lättklättrad led i högst 3-4:a registret. Det är bara att välja och vraka på alternativ då man väl är där uppe för upp kommer man för eller senare om man bara har lite klättervana. Ska nog faktiskt in i dalen tidigt i juni igen och göra lite andra klätterturer med mer alpin prägel så vi kanske ses då. Lycka till!

Hej!

Vi var där i september, och gjorde anmarschen till strax under klättringen, men dåligt väder hindrade oss från att gå vidare.

Även i september gick det bra att gå på glaciären upp till hytta på bandet utan stegjärn, det fanns gott om snö.

Ett tips är att kolla in anmarschen från hyttan på bandet noga, i dimman gick vi för långt till höger över några snöfält och hamnade på sva-hällarna, när stigen till vänster var mycket enklare (åtminstone på vägen ner).

Hej!

Har varit uppe ett par ggr och gått både nån variant på normalvägen (Tandbergs ränna tror jag) och den något svårare Sydvästveien. Vill bara tillägga till det ni övriga skrivit att det inte är självklart att hitta vare sig upp eller ner. På uppvägen (om du går via hytta på bandet till starten på Heftyes) håll långt ut på vänsterkanten. Det är luftigt, men lätt scramling på solid klippa och fin utsikt ovanför breen. Om man hamnar för långt åt höger blir det en del otäcka sva och man får knyta in sig i förtid. Detta står i föraren men är lätt att missa. Först på slutet traversera höger.

På nervägen, se till att hitta firningspisten på toppen. När vi var där andra gången var det uppenbart, det satt massvis av kvarlämnade slingor kring ett stort block, och firningen går rakt ner till Hjörnet. Firningsankaret är inte direkt synlig från toppen utan ligger en liten bit ner på sydsidan. Första gången vi var uppe firade vi fel och hamnade via frihängande firningsankare, regn och mörker på fel sida berget, dvs på Slingsby breen utan yxor eller annan utrustning. En riktig epic. Det är lätt att man tar första bästa kvarglämda slinga och tänker "här måste folk ha firat" och så är man helt fel ute. Slingor lämnas (tyvärr) lite varstans.

Lycka till! Det blir en fin tur! Missa inte att gå upp på Dyrehaugsryggen från Bandet! Också det en fin lättare tur med tjusig kamvandring tillbaka.

John

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg