Jag var på Storen förra sommaren via normalvägen, Hefteys rute. För att slippa gå upp tidigt på morgonen så gick vi upp till Bandet kvällen innan och övernattade i stugan där.
Från Bandet bar vi med oss ett 60m halvrep, ett kilset, fyra kammar, tre 30cm expresser och sex 60-slingor med karbiner. Som personlig utr. bar vi varsin cordulette, två skruvkarbiner , två vanliga karbiner, repbroms samt varsin isyxa. I vår gemensamma ryggsäck hade vi varsin lätt skaljacka, förbandskit, två liter vatten och lite matsäck.
Detta är vad som funkar för mig i bergen, jag har mycket erfarenhet av klättring i fjällen och kände att vårat kit räckte med marginal. Är man nybörjare vill man kanske ha lite mer prylar med sig, det finns dock ingen anledning att ha med två kilset, åtta kammar och tolv expresser på den här turen.
Med bara ett rep kan det bli lite svårare att komma ner eftersom den branta firningen från "helikopterslingan" är 45 meter. Det går går dock bra att ta ett par kortare firningar och nerklättra den väg man kom upp.
Isyxa är bra att ha då man går över några strora och branta snöfält ovanför Bandet. På turtagrö blev vi rekommenderade att ta med stegjärn till skagastölsbreen men det var inte i närheten av behov för dem.
Vi klättrade allting i kängor och om man hela tiden väljer lättaste vägen behöver det aldrig bli svårare än grad 3.
Bilder från turen finns på
http://picasaweb.google.se/ted.ekberg