Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jo de där stövlarna vet jag om men det passar inte mina behov för fem öre faktiskt, eller jo, stå still biten men inte resten..
Niklas - vem frågar du ? Jag har i alla fall inte provat några av grejjerna därifrån. Tyckte kängorna såg riktigt fina ut men hängde upp mig på den väldigt tunna och konstiga sula som verkar sitta på dom..
Fryser du i dina Kamik vid -15 är har du troligen för dåligt med sulor, eller/och utrymme eller/och sockor. Lägg i en kraftig filtsula, på den en tovad ullsula, yllestrumpor och yllletjocksockor. Har du utrymme för det i skon utan att det blir tajt och kan röra ordentligt på tårna och ändå fryser, skaffa Jörns Antifrys. Fryser du ändå får du låta bli att stå still. Rör på tårna innan du börjar frysa.
Jag har 43/44 normalt och kör upp till 47 om det är snaskigt kallt.
Vanliga Goretex skinnkängor - funkar perfa och omöjligt att frysa.
Tunnyllesocka,bomullsocka och tjock ylle strumpa.
Bomullstrumpan byts varje dag.
3 sulor i också
Setupen kom till av en slump - hittade 3000kr kängor för en tusing så jag slog till
Det låter onekligen som det är där det stora problemet ligger. Enligt min erfarenhet så är det viktiga inte märket på kängan , utan hur mycket isolering som får plats framförallt under, men också runt foten. Att Tårna ska kunna röra på sig är också superviktigt. Vill du komma billigt undan kanske ett par gamla M90 vinter kan vara OK. Mer än 700kr skulle jag inte betala.
Som nämnts så är underlaget man står på viktigt. Jag brukar bryta lite grannkvistar när jag står på pass. Man kan också stå på sittunderlag. Det är en väldig skillnad faktiskt.
Det gör stor skillnad att stå på nått som ris eller liggunderlag.
Man kan klippa till lägeryttersulor av liggunderlag och ha utanpå kängorna.
Finns lite hårdare liggunderlagsmaterial i t.ex datoremballage som kan vara lämplig
som råvara.
Materialdensitetetn i sulor är av slitageskäl hög och därmed även värmeledningen.
Men vid relativt stillastående aktiviteter kan man ha lösa isolerande ytttre lägersulor av hög isolerande material
Så storakängor,fluffiga strumplager och flera innesulor på detta och man lär inte frysa
Köpa större skor, lägga i filtsula och yllesula; ha plastpåsar på fötterna; stå på cellplast, ta på mössa, halsduk, thermojacka; gå till doktorn och kolla cirkulationen; äta kanel, ingefära och cayennepeppar; äta oftare; lätta benremmarna; snöra mindre hårt; använda supertorrstrumpor; inte börja snusa; samt minska alkoholintaget?