Ska mina fötter frysa även denna vinter ?

Ok...om du inte saknar mössa, inte är fuktig om fötterna, då tror jag på två förklaringar. För små skor eller helt enkelt så att du har något cirkulationsproblem i fötterna...har du kollat dessa punkter..? Borde inte bli så kallt som du beskriver i relativt beskedliga temperaturer med de skor du har använt...

//J

Jag har alltid haft problem med kyla och mina fötter och händer, minns det enda sens barnsben när man åkte slalom... Att frysa var lika normalt som snön... Hur man kollar om man har cirkulationsproblem vet jag inte..

Får nog köpa större vinterkängor så jag får plats med mer luft och cirkulation.. Frågan kvarstår dock.. Vilken av de jag har listat ?

mvh // Johannes

Lundhags Polar Quest/Husky, du kan använda Apotekets Absolut Torr på fötterna för att minska svettningar ,det hjälpte mig genom övning Nordanvind -42 grader 5 veckor i Lappland.

Blodcirkulationen ökar om du äter thermogena-kryddor t.ex kanel, cayennepeppar, ingefära.

Blodcirkulationen ökar även om du äter flera små måltider, tricken är många, kan du pingvinenövningen? Alla bitar tillsammans hjälper. Har du benremmar? Lätta på dem. Snör kängorna lagom lätt!

Ett par faktorer

som har betydelse är eventuellt nikotionintag och beteende.

Framför allt snus har kraftigt kärlsammandragande verkan. Fryser du någon annanstans än i fötterna? Värmeförlusterna från föttern är små när du stryper blodcirkulationen dit p g a du fryser. minska värmeförlusterna från resten av kroppen och se genom din aktivtet till att du producerar värme så att det räcker för omständigheterna.

Thure

Jag har alltid haft problem med kyla och mina fötter och händer, minns det enda sens barnsben när man åkte slalom... Att frysa var lika normalt som snön... Hur man kollar om man har cirkulationsproblem vet jag inte..

Får nog köpa större vinterkängor så jag får plats med mer luft och cirkulation.. Frågan kvarstår dock.. Vilken av de jag har listat ?

mvh // Johannes

Storlekar är såklart svåra att rekommendera...jag har mellan 43 och 44 i storlek beroende på sko och läst, mina vinterkängor respktive vintergummistövlar drar strl 45...plats för både tjock sula och tjocka sockar men ändå gott om plats att vicka på tårna.

...har Jörnkängan i vintermodell, den är isoleringsmässigt att jämföra med Lundhags motsvarande modell Husky, möjligen är jörnkängans sula kanske varmare...har också Nokia Kaira vintergummistövel och ett par (Chrispi?) Stetind som turpjäxor, de senare vanliga GT-pjäxor med sedvanligt tunt foder.

Jag tycker att både Jörnkängan och Nokian fungerar bra ner mot 25-30 minus, kallare så måste jag hålla igång mer. Är jag stilla så krävs isolering mot marken om jag inte ska frysa...Stetinds-pjäxorna bärs vid skidåkning, och då fryser jag i princip aldrig om fötterna...på kvällen tar jag av pjäxorna och drar på mig fotpåsar med liggunderlagsbitar i botten och filtladda...varmt och gott...

Att tänka på är alltid...torrt på fötterna, har du skor med filtladdar, så köp dubbel uppsättning, skär av ett par vid ankeln och ha som vandringsladdar, det andra paret som lägerladdar...byt sockar och strumpor vid behov, kan kännas obekvämt när det är kallt men det höjer komforten...

...kompisen har alltid med sig 6-7 par torra strumpor att byta med på kalla turer...han är klok, själv har jag tre par eftersom jag vill bära mindre...

//J

Jörn Antifrys

Är en känga som påminner om Lunhags Polarquest men något rymligare enl mig.

Egentligen så tror jag att det spelar ingen roll vad du sätter på fötterna. Du kommer att frysa oavsett!!
Du har problem med din cirkulation i fötterna. va det beror på kan jag bara spekulera i.
När du genomför fysisk aktivitet, blir du svettig? När du löptränar blir du svettig om fötterna?
Blir du det så har du i alla fall nån form av blodcirkulation i kroppen och det borde innebära att blodet snurrar i dina fötter och skapar värme. (lite kortfattat...)
Rökning, alkohol, medicin, psykiskt välbefinnande m.m. allt spelar in mer eller mindre.

Bild på jörnkängorna

Bilagor

• DSCN5886.jpg
    DSCN5886.jpg
    60.1 KB · Visningar: 6,968
  • DSCN7934.jpg
    DSCN7934.jpg
    96.6 KB · Visningar: 5,764
  • DSCN7937.jpg
    DSCN7937.jpg
    93.1 KB · Visningar: 4,232
  • DSCN5888.jpg
    DSCN5888.jpg
    90.7 KB · Visningar: 4,053
  • DSCN5889.jpg
    DSCN5889.jpg
    64.9 KB · Visningar: 3,361
Tack för all hjälp ni ger och tips angående strumpor, kryddor, övningar m.m.. Att nikotin leder till kyla vet jag men jag varken röker eller snusar. Att alkohol gör det samma har jag flertalet gånger erfarit när man varit ute i snön när man dagen innan intagit kanske lite väl mycket alkohol..

Jodå, blodcirkulation har jag det vet jag för jag blir svettig överallt när jag tränar.. Inklusive fötter :) Ingefära och kanel äter jag mycket det med. Det är väl något annat. En större del av familjen har problem med kyla i händer och fötter..

Jörnkängan verkar fin men ack så krånglig att beställa. Eller kanske inte om man vet hur man gör.

Men för att försöka göra min lista lite kortare, är det någon av kängorna jag listat som inte skulle klara -25 grader stillastående i en timme eller så ? Det vore ju synd att säga att jag utför några större krävande aktiviteter om vintern utan det blir väldigt lugnt tempo och mycket stillastående.. Är ute och fotograferar natur så då förstår ni kanske :) Händer att jag drar och pimplar också eller bara är ute och eldar och mår gött :)

mvh // johannes

Glömde förresten en fråga..

Vet ni om, när man köper kängor med sådan där iläggssko av ull/filt.. Säg att man väljer storlek 43, är det då storlek på kängan eller storleken på iläggsskon :)

mvh // Johannes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Etsade in mina initialer.. Utrustning allmänt 11
skurken Kundtjänst för Engelska butiker - mina erfarenheter Utrustning allmänt 5
Daddy Mina Teva stinker! Utrustning allmänt 11
Här kommer mina livsmotton Utrustning allmänt 1
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vanheden Breda fötter Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Tuki Kängor och Kalle Anka-fötter en dålig kombination...? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg