Jag har alltid haft problem med kyla och mina fötter och händer, minns det enda sens barnsben när man åkte slalom... Att frysa var lika normalt som snön... Hur man kollar om man har cirkulationsproblem vet jag inte..
Får nog köpa större vinterkängor så jag får plats med mer luft och cirkulation.. Frågan kvarstår dock.. Vilken av de jag har listat ?
mvh // Johannes
Storlekar är såklart svåra att rekommendera...jag har mellan 43 och 44 i storlek beroende på sko och läst, mina vinterkängor respktive vintergummistövlar drar strl 45...plats för både tjock sula och tjocka sockar men ändå gott om plats att vicka på tårna.
...har Jörnkängan i vintermodell, den är isoleringsmässigt att jämföra med Lundhags motsvarande modell Husky, möjligen är jörnkängans sula kanske varmare...har också Nokia Kaira vintergummistövel och ett par (Chrispi?) Stetind som turpjäxor, de senare vanliga GT-pjäxor med sedvanligt tunt foder.
Jag tycker att både Jörnkängan och Nokian fungerar bra ner mot 25-30 minus, kallare så måste jag hålla igång mer. Är jag stilla så krävs isolering mot marken om jag inte ska frysa...Stetinds-pjäxorna bärs vid skidåkning, och då fryser jag i princip aldrig om fötterna...på kvällen tar jag av pjäxorna och drar på mig fotpåsar med liggunderlagsbitar i botten och filtladda...varmt och gott...
Att tänka på är alltid...torrt på fötterna, har du skor med filtladdar, så köp dubbel uppsättning, skär av ett par vid ankeln och ha som vandringsladdar, det andra paret som lägerladdar...byt sockar och strumpor vid behov, kan kännas obekvämt när det är kallt men det höjer komforten...
...kompisen har alltid med sig 6-7 par torra strumpor att byta med på kalla turer...han är klok, själv har jag tre par eftersom jag vill bära mindre...
//J