Omsorg om andra och maximal beredskap för olyckor är bra tänkt! Jag önskar att fler hade den inställningen, kanske framför allt i miljöer utanför skogen.
Hur som helst...
(---)
Nästa grej va en kille vi såg som fick ett bi-stick precis vid halsen, och svullnade upp utav bara helsike! den gången hade killen tack o lov med sig sprutor för ändamålet typ epipen, men även där tänkte man ju till ett par ggr, därav svalgtub och epipen..
En svalgtub hade förmodligen inte hjälpt i det läget. Syftet med en svalgtub är, om jag inte minns helt fel, att hålla undan tungan från svalget hos en medvetslös person. Svullnad i halsen måste åtgärdas med intubering eller dylikt (forumets läkare får väl slå mig på fingrarna om jag svamlar).
I det andra fallet, uppskuren vad, kan man man konstatera att om du inte lyckats lösa det akuta problemet med ett tryckförband så är det tveksamt om du lyckas suturera ihop det på ett bra sätt utan gott om övning. Alltså: tryckförband, högläge och snabb transport till sjukhus gäller.
Nå, syftet med det här inlägget var inte enbart att besserwissra
, utan att understryka det som redan sagts: kunskaper övertrumfar oftast prylar. Att använda en svalgtub i fel sammanhang är inget som ökar säkerheten på fjället. Grundläggande första hjälpen är av goda skäl inriktat på enkla hjälpmedel, helt enkelt för att avancerad utrustning också kräver avancerade kunskaper om vad som kan gå åt helsike, och hur man agerar när det har gjort det.
Något som kanske är värt att fundera på är om det finns utrymme för nya produkter som gör det möjligt för "lekmän" att utföra mer avancerade livräddande åtgärder utan risk? T.ex finns idag defibrillatorer ("heart starter") på många offentliga platser. Det var inte så länge sedan dylika enbart var tillgängliga för ambulanser och sjukhus. Kan man tänka sig fler dylika prylar?