Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt?

Histoacryl har jag ingen klinisk erfarnehet av.Däremot Liquiband optima. Funkar kalas men det är inte helt lätt att få på det så att det blir bra. Kräver lite träning. Lägg inte på för mycket. Lita på att det kommer fästa med den mängd som rekomenderas i bruksen. Jag är osäkäer på effekten i kall miljö. Limet brukar förvaras i rumstemp.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av sjukvård i fält. Har läst en 7.5p kurs om akutsjukvård i fjällmiljö. Det är mina teoretiska kunskaper. Sedan är jag sjuksköterska på ambulansen. Där har vi ju de här skadorna men i en för mig tryggare miljö.I fält ställs man inför helt andra problem och måste lita på det man lärt sig och modifiera metoderna lite:).

Suturer har jag endast ringa erfarnehet av. Man har väl sytt på en hel del grisar i det militära och lite på akutmottagningen. DET är svårt. Första gången stod kirurgen bakom mig, höll mina händer och visade handgreppen. Väldigt lärorikt. Försök inte sy igen djurbett. Det är att be om problem med infektioner.. Låt det vara öppet, håll det rent och håll upsikt på det..
 
en annan sak som folk inte tänker på när de gäller sjvprylar är ju att de mesta som du har med dig kan du fixsa med prylar som du ha i ryggan o på dig.

t.ex. cellplastliggunderlag kan lätt skära ut till dels nackkrage o andra saker om man låter fantasin flöda.
sedan alla kläder gå ju använda till mycket.
även ryggsäcken o andra goda ting.
 
t.ex. cellplastliggunderlag kan lätt skära ut till dels nackkrage o andra saker om man låter fantasin flöda...
...ännu ett skäl att inte använda ett Downmat eller NeoAir alltså ! Du har helt rätt förstås. Man kan rimligtvis inte släpa med sig prylar för en masskadesituation i packningen, utan då får man lov att improvisera. Om man har en normal friluftspackning med torra kläder, remmar/snören och ett första förband klarar man rimligtvis att hantera en frusen person med benbrott och/eller blödande sår i fält. (Sen att jag har en grov kanyl till eventuella övertryckspneumothorax i packningen är en HELT annan sak...)
 
Klorin är värdefullt - man kan totalt avrätta en infektion på nolltid.
Rent eller utspätt 50/50 eller ännu mera med nån timmas mellanrum direkt i såret.

Har sluppit käka penicillin efter sådan behandling.

Funkar som supersnabbbt kärnvapen mot munsår som är på väg eller har uppståt.
Punktera och kör me ren klorin o tops då och då - borta lika fort eller fortare än med
dom där 3g tuberna för 100 spänn.

Fotsvamp - hejdå direkt - smörj in fötterna med rent eller 50/50 lösning och låt vara ett
tag o sen tvätta av i vatten.

Sen funkar det och antibakteritvätta vattenflaskor med mera också.

Förvara det i mörka behållare - ljuskänsligt

Grönsåpa går också att använda som en mildare form av antibakteriell salva
antingen direkt eller som efterbehandling med ovanstående.

Dödar också det fotsvamp.

Har t.ex efter fått kängorna dränkta i skitigt vatten använt det som kräm på fötterna
för o hålla skons innevånare på stången tills jag kom tebax till civilsiationen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
branfeldt Vart hitta bandspänne? Utrustning allmänt 5
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
aksello Butangas / tändargas - vilket märke, vart? Utrustning allmänt 2
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Christoforos Vart tog MODAN vägen? Utrustning allmänt 10
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
seobserver Vad får det kosta? Utrustning allmänt 18
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Damberg Får inte på tygslangen på source-slang? Utrustning allmänt 0
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg