Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt?

Absolut, det kan vara skillnaden på liv och död att man får adrenalin/motsvarande i en sådan situation.
Vad jag menar är, att man inte ska ha tron att man kan uträtta många andra underverk med en Epipen.

#L
 
Trådstartaren efterfrågade ju t ex svalgtuber, som kan inhandlas via dina länkar.

Min uppfattning är väl att det kanske är bäst att börja med kunskap om hur dylika används innan man bestämmer sig för om de behövs i det egna kittet...

Eller är jag fel ute..?

//J

Kunskaper i första hjälpen via en Röda Korsetkurs eller ännu hellre en flera dagars kurs som Crossing Latitudes är betydligt viktigare än att ha en svalgtub det tror jag vi är eniga om och det har många skrivit om i tråden, jag fann ingen anledning att upprepa detta, den som tiger han samtycker.

En svalgtub skulle kunna komma till användning i fall när man flyttar/evakuerar en medvetslös person och risken att svalgtuben ställer till onödig skada t ex kräkning->aspirationspneumoni=lungskada bör den som använder tuben ha kunskap om.

Som jag skrev tidigare så är suturset och svalgtub inte något jag prioriterar i en sjukvårdslåda. I de lådor jag satt ihop åt andra så är en väsentlig del en några sidor lång handledning med kort instruktion hur de olika medikamenterna och övriga pryttlar bör användas.

Thure
 
Omsorg om andra och maximal beredskap för olyckor är bra tänkt! Jag önskar att fler hade den inställningen, kanske framför allt i miljöer utanför skogen.

Hur som helst...
(---)

Nästa grej va en kille vi såg som fick ett bi-stick precis vid halsen, och svullnade upp utav bara helsike! den gången hade killen tack o lov med sig sprutor för ändamålet typ epipen, men även där tänkte man ju till ett par ggr, därav svalgtub och epipen..

En svalgtub hade förmodligen inte hjälpt i det läget. Syftet med en svalgtub är, om jag inte minns helt fel, att hålla undan tungan från svalget hos en medvetslös person. Svullnad i halsen måste åtgärdas med intubering eller dylikt (forumets läkare får väl slå mig på fingrarna om jag svamlar).

I det andra fallet, uppskuren vad, kan man man konstatera att om du inte lyckats lösa det akuta problemet med ett tryckförband så är det tveksamt om du lyckas suturera ihop det på ett bra sätt utan gott om övning. Alltså: tryckförband, högläge och snabb transport till sjukhus gäller.

Nå, syftet med det här inlägget var inte enbart att besserwissra ;), utan att understryka det som redan sagts: kunskaper övertrumfar oftast prylar. Att använda en svalgtub i fel sammanhang är inget som ökar säkerheten på fjället. Grundläggande första hjälpen är av goda skäl inriktat på enkla hjälpmedel, helt enkelt för att avancerad utrustning också kräver avancerade kunskaper om vad som kan gå åt helsike, och hur man agerar när det har gjort det.

Något som kanske är värt att fundera på är om det finns utrymme för nya produkter som gör det möjligt för "lekmän" att utföra mer avancerade livräddande åtgärder utan risk? T.ex finns idag defibrillatorer ("heart starter") på många offentliga platser. Det var inte så länge sedan dylika enbart var tillgängliga för ambulanser och sjukhus. Kan man tänka sig fler dylika prylar?
 
Ni som har koll på det senaste sjukvårdsmaterial. Är israeliska förband och en SOF Tourniquet användbart i "fredstid"? Fördelen jag kan se med det israeliska förbandet är att det kan sättas på med en hand. Den avsnörande mekanicken borde rent teoretiskt kunna ha en funktion i scenariot "scout sätter yxan i vaden". Det krävs dock utbildning för att få dit den rätt.
 
Clotting produkter som quick clot kan nog vara vettigt. Har testat celox (säljs av ferno norden) på artärblödning med bra resultat. Men den vårdar ju ingen patient. Det kräver definitiv vård, som en skalpell på sjukhus.

Sutureringsutrustning tror jag man ska glömma som livräddande utrustning i fält. Har du ett problem på C(irkulation) i A-H principen som räcker inte suturering eftersom du då måste få det läckande kärlet att sluta blöda. Det får du inte genom att sy igen såret. Då är det högläge och tryckförband som gäller (Efter det att du säkerställt ABCD förstås). Dom här patienterna behöver ju antibiotika också. Annars kommer en blodförgiftning som ett brev på posten.

SNÖGG förband är guds gåva till akutsjukvården och är absolut vettigt i naturen i kombination med rena kompresser.

Burnshield... FAANTASTISKT!

Svalgtub. Absolut.. I en HLR situation, men inte annars. Har svårt att se andra icketraumatiska situationer där detta skulle vara användbart. Vid medicinska tillstånd skulle jag rekomendera näskantarell, men den är heller inte helt lätt att sätta in.

Folietäcke.. Nää! Det var väl på 80 talet man trodde det funkade.

Läkemedel överlag anser jag vara ett big nono, om du inte är läkare eller sjuksköterska med erfarenhet av preparatet. Epipen.. Visst, men det har oftast patienten själv i så fall. Sedan räcker sällan en penna i en situation där det är svårt att få fram en evakuerande transport. Jag tror man ska vara påläst om de läkemdel man ger, speciellt under de här förhållandena. Det finns en anledning tilla tt vissa läkemedel är på recept.
Receptfria läkemdel är ju alltid bra att ha annars.

Den enda gång jag tagit med receptbelagda mediciner ut på fjället var när jag var orolig för en ömmande tand. Då skrev min tandläkare ut tikacillin.

Det är snudd på skämmigt men när vi åker utomlands tar jag alltid med mig adrenalin,betapred tavegyl, burnshield, kåvepenin och ett gäng barnkanyler ICE. Det har liksom blivit ett tvångsbeteende.
 
Hej!
Skippade faktiskt suturkitet, utan skaffade 2 paket steri-strips istället.
Samma sak med svalgtuben, inser att även detta är lite overkill.
Däremot laddade jag på med receptfria läkemedel och prylar, och slängde med en skalpell och liten sax modell nagelsax, samt pincett och peang.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har fått penicilin utskrivet i förebyggande syfte när jag förklarat för en läkare varför jag eventuellt behöver det. Jag har också fått smärtstillande utskrivet i förebyggande syfte men då bör man ha hyfsat bra kontakt med den läkare som skall skriva ut det eller se hyfsat ärlig ut. Vid närmare eftertanke förstår jag inte varför jag fick det utskrivet *L*.
 
Ni som har koll på det senaste sjukvårdsmaterial. Är israeliska förband och en SOF Tourniquet användbart i "fredstid"? Fördelen jag kan se med det israeliska förbandet är att det kan sättas på med en hand. Den avsnörande mekanicken borde rent teoretiskt kunna ha en funktion i scenariot "scout sätter yxan i vaden". Det krävs dock utbildning för att få dit den rätt.

Jag är ingen expert, men torniquet är nog inget jag skulle vilja sätta civilt om inte en arm/ben gått helt av. Jag har dock gått utbildningen för det och i krig där sprängskador ä vanligt räddar det många liv.

har provat det israeliska, men jag är nog lite gammaldags och föredra det gamla vanliga första förbandet, lättare att bära med sig och man är invand med det.
 
för mig så har jag en liten påse med de jag behöver i sjukvård typ detta:
2 st duaellbindor.
1 st sjv tejp
1 st sax
6 st stora o små kompress
1 förp engångs handskar.


i höger benfika plåster o första förband.

de grejor som ja tänker inhandla är:
näs-o svalgtub. o pocket mask. mer behöver man inte.
är utbbildad på dom så de räcker. även på toniquet o den får vara med i gröntjänsten o inte i de civila. du klara dig mest med fösta förband o duaellbindorna när de gäller blödningar.

det finns en heldel grejor när de gäller sjv. man kan köpa allt ha i sin lilla magic väska o vet hur de funkar när de händer.
visst är de roligt att köpa pryllar till massvis men lär man sig inte då är dom väderlösa.
utan gå en kurs först o köp sen efter. rfarenhet är a och o
 
Jag är ingen expert, men torniquet är nog inget jag skulle vilja sätta civilt om inte en arm/ben gått helt av. Jag har dock gått utbildningen för det och i krig där sprängskador ä vanligt räddar det många liv.

har provat det israeliska, men jag är nog lite gammaldags och föredra det gamla vanliga första förbandet, lättare att bära med sig och man är invand med det.

I lumpen på 90-talet fick jag lära mig att avsnörande förband (eng. "torniquet") i princip innebär att man offrar en lem för att rädda livet. Senare forskning verkar indikera att riskerna för sekundära skador är överdrivna. Så här säger Wikipedia (med seriösa referenser):

Emergency care services implementing routine tourniquet use, especially in the civilian setting, should exercise caution and ensure that training is adequate for optimal results. However, given proper precautions, the occurrence of complications due to tourniquet use is quite rare. Designed tourniquet devices are routinely tightened over healthy limbs during training with no ill effects, and recent evidence from combat hospitals in Iraq suggests that morbidity rates are low when users adhere to standard best practices. Since no better alternatives exist for users to self-apply with only basic training, the benefit of tourniquet use far outweighs the risks.

Det sagt, så tror jag att avsnörande förband är överdrivet vid de skador som kan uppstår i skogen eller på fjället. Spräng- eller skottskador borde vara rätt ovanligt och då klarar man sig antagligen med tryckförband. Något som kan vara värt att ha med är en sk Dauerlinda, som är kraftig och mer elastisk än en vanligt elastisk linda. Jag har alltid med en sådan för ev. vrickade fötter, så det är enkelt att låta den dubblera som sårförband.

Något som skulle vara intressant vore en genomlysning av de skador som faktiskt inträffat under friluftsaktiviteter. Vad är den statistiskt sett största risken och hur har det hanterats?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
branfeldt Vart hitta bandspänne? Utrustning allmänt 5
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
aksello Butangas / tändargas - vilket märke, vart? Utrustning allmänt 2
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Christoforos Vart tog MODAN vägen? Utrustning allmänt 10
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
seobserver Vad får det kosta? Utrustning allmänt 18
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Damberg Får inte på tygslangen på source-slang? Utrustning allmänt 0
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg