Tipset när jag gick kurs var att visa kursintyg och se om husläkaren kan tänkas skriva ut en inför ev. längre strapatser. Att tom. återlämna om den förblir oanvänd var ett bonustips.
Får man fråga om du ska ut på något särskilt äventyr eller bara tänkt ha en rejäl förbandsväska rent allmänt?
Lyckades med konststycket att se 2 st riktigt otäcka saker i somras..
Först en kille som jag va ute och fiskade med, slet upp vaden när han trampade ner i ett kärr och det bara forsade ut blod, försökte med kompresser och visst höll det men så fort man tog bort dessa så sket det ändå sig och började blöda...tog nästan 2h att få dit en ambulans och då hade han ändå torskat rätt mycket blod..
Tanken slog mig då att va händer om man nu mot all förmodan INTE har sån tur att man får ut en ambulans? att man inte har mobiltäckning eller vafasen som helst? att ha ett suturkit i de läget känns förvisso som en sista utväg men å andra sidan är det bättre att ha det, än att inte ha det alls! Även ifall jag själv kanske inte har en medicinsk utbildning, så betyder inte det att andra som råkar vara i närheten, inte har det heller.
Nästa grej va en kille vi såg som fick ett bi-stick precis vid halsen, och svullnade upp utav bara helsike! den gången hade killen tack o lov med sig sprutor för ändamålet typ epipen, men även där tänkte man ju till ett par ggr, därav svalgtub och epipen..
Man vet aldrig när sakerna kommer till nytta eller OM dom gör det, men jag vill helt enkelt ha försäkringen om allt skulle skita sig.